به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا به نقل از فایننشال تایمز متخصصان حوزه اقتصاد هراس دارند افزایش موارد ابتلا به گونه جدید کرونا و به‌دنبال آن مجبور شدن دولت‌ها برای اتخاذ دوباره برخی محدودیت‌های جدید در فعالیت‌های اجتماعی جوامع، اجازه ندهد اروپا روند بهبودی وضعیت اقتصادی خود را بر اساس پیش‌بینی‌ها رو به جلو حرکت دهد. لغو برخی محدودیت‌های کرونایی در بعضی از کشورهای اروپایی طی ماه‌های اخیر منجر به افزایش کسب و کارها شد که باعث شده بود بیشتر اقتصاددانان پیش‌بینی جدیدی از رشد اقتصادی برای اروپا در آینده داشته باشند. اما شیوع سریع و گسترده کرونا دلتا، شک و تردیدها را نسبت به تحقق روند رو به جلوی اقتصاد اروپا افزایش داده است.  با توجه به اینکه اکثر موارد جدید ابتلای کرونا در اروپا از نوع دلتا بوده و این مورد باعث شده تا میزان ابتلا به کرونا به بالاترین میزان طی ماه‌های اخیر برسد، نگرانی‌ها تشدید شده است.

اریک نیلسن، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این رابطه گفت: نسبت به اینکه شیوع کرونا دلتا، مسیر رو به جلوی اقتصاد اروپا را منحرف کند، اندکی بیشتر نگران هستم. اگر بار دیگر محدودیت‌های کرونایی جدیدی تعیین شود، شرایط تا حدودی خوب پیش نخواهد رفت.

آلمان و فرانسه اخیرا به شهروندان‌شان نسبت به سفر به اسپانیا - جایی که میزان موارد ابتلا به کرونا از پرتغال نیز پیشی گرفته - هشدار داده‌اند. این مساله ضربه‌ای به صنعت گردشگری اسپانیا در آغاز فصل حیاتی گردشگری در این کشور محسوب می‌شود.

پابلو هرناندز دکاز، رئیس بانک اسپانیا در این راستا گفت که پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی قوی بر اساس این فرضیه بوده که این بحران پس از تابستان پایان می‌یابد یا اینکه اسپانیا می‌تواند در تابستان امسال نیمی از درآمد گردشگری دوران قبل از شیوع کرونا را به‌دست بیاورد؛ اما به‌دلیل شناسایی و گسترش نوع دلتا کرونا و تبعات آن، تردیدها در این زمینه افزایش یافته است.

هلند اخیرا اعلام کرد که برخی محدودیت‌ها را در مورد فعالیت رستوران‌ها و کافه‌ها بار دیگر اعلام خواهد کرد و دلیل آن افزایش ۱۰ برابری میزان ابتلای روزانه به کرونا بوده است. این اعلام هلند دو هفته پس از آن انجام شد که محدودیت‌ها در این بخش لغو شده بود. در قبرس و پرتغال نیز یکسری قوانین محدودکننده در فعالیت‌های اجتماعی بار دیگر تعیین شده ‌است.

مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نیز اعلام کرده که میزان ابتلای هفتگی به کرونا در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی آن در مقایسه با هفته‌های گذشته افزایش یافته است در حالی که میزان بستری‌ها و مرگ و میرها شرایط باثباتی داشته است.  کارستن برژسکی، یک فعال اقتصادی گفت: دلایلی برای نگرانی وجود دارد. خطراتی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد آهنگ حرکتی منفی است.  کالوم پیکرینگ، اقتصاددان در مرز برنبرگ نیز تصریح کرد: به لطف روند واکسیناسیون در برخی کشورها، ما همچنان معتقدیم که بعید است کشورها بار دیگر مجبور شوند محدودیت‌های جدی گسترده را در قبال فعالیت‌های اقتصادی اعمال کنند. وزیران دارایی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان نیز اخیرا هشدار داده‌اند که افزایش شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا و دسترسی اندک به واکسن در کشورهای در حال توسعه، تهدیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی جهان هستند.