سقوط بازار طلا و رمزارز؟

بازار ارزهای دیجیتال نیز در بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه اندکی صعودی شدند. بیت‌کوین که رشد کمتر از یک درصد را در این فاز ترمیمی ثبت کرد، بعد از دو ماه متوالی رشد، این ماه را نزولی به پایان خواهد برد. افت ارزش بیت‌کوین در این ماه از زمان ریزش ماه مه ‌بی‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد بیت‌کوین به دلیل بی‌ثباتی در بازارهای مالی جهانی، نگرانی‌های نظارتی و تصمیم چین برای ممنوعیت کامل مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال، ماه سپتامبر را با یک پایان تلخ به اتمام برساند.

  چرخش موقتی اونس جهانی

فلز زرد در روز چهارشنبه باز هم کاهش قیمت داشت. بعد از آنکه ارزش طلای جهانی در روزهای گذشته افتی تقریبا ۲۰ دلاری را تجربه کرد و جایگاه خود را در زیر ناحیه حمایتی هزار و ۷۵۰ دلار پیدا کرده بود، روز چهارشنبه تا ۱۷۲۹ دلار نزول کرد. همزمان شاخص دلار آمریکا با قدرت مسیر صعودی خود را ادامه می‌دهد. شاخص دلار آمریکا که در برابر ارزش سبدی از ۶ ارز مهم دیگر سنجیده می‌شود، روز چهارشنبه رشدی ۱۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد و به مرز ۹۴ واحد نزدیک شد. این بالاترین ارزش دلار در ۱۱ ماه گذشته به حساب می‌آید. تصمیمات و اخبار منتشر شده از طرف فدرال رزرو نیز گمانه‌زنی‌ها از ادامه این روند صعودی دلار تا پایان سال جاری میلادی را فعال می‌کند. اما از طرفی برخلاف روز سه‌شنبه، بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده نزولی شدند. در حالی که بازده اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه با رسیدن به ۵۶/ ۱ درصد رکورد خود را از ماه ژوئن شکست، بازدهی این اوراق در روز چهارشنبه کمی افت کرد و به ۵۱/ ۱ درصد رسید. تحلیل‌گران معتقدند که کاهش بازدهی به صحبت‌های روز سه‌شنبه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده مربوط می‌شود که پیش‌بینی کرد عوامل ایجادکننده تورم، احتمالا تا مدتی همچنان پایدار بمانند. اما به‌طور کلی طی روزهای اخیر بازدهی اوراق خزانه رشد قابل‌توجهی را ثبت کردند. کارستن فریچ، تحلیلگر کالاهای سامرزبانک، در جدیدترین گزارش این بانک در این مورد مطرح کرده است که فشار نزولی‌ای که طلا بر خود احساس می‌کند، به دلیل افزایش بازدهی اوراق خزانه ایالات‌متحده است.

  دوربرگردان قیمتی رمزارزها

ارزهای دیجیتال رشدی شکننده را در روز چهارشنبه محقق کردند. بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه بیشتر ارزهای دیجیتال در بازار صعودی شدند، اما سهم این رشد برای برخی از آنها بسیار اندک بود. بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال، بیت‌کوین، با رشدی کمتر از یک درصد، در بالای کانال ۴۲ هزار دلار معامله می‌شد. اما این رشد اندک نتوانست باعث شود تا قیمت ماهانه آن صعودی بسته شود. بیت‌کوین بعد از صعود قابل‎توجه و رشدی ۳۵ درصدی در ماه‌های جولای و آگوست، در ماه سپتامبر ۱۱ درصد افت قیمت را تجربه کرد که این بیشترین افت ماهانه بیت‌کوین از ماه مه ‌به حساب می‌آید.