بهبود وضعیت فروش اوراق

با ثبت اطلاعات حراج مربوط به هفته جاری، رکود سه هفته‌ای تامین مالی از طریق اوراق دولتی به پایان رسید و دولت به هدف تعیین‌شده خود برای فروش اوراق نزدیک شده است.مکانیزم حراج اوراق برای پوشش غیرتورمی کسری بودجه از سال گذشته از سوی وزارت امور اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است. بنابر آمارهای رسمی، حراج مذکور، سی‌ویکمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جاری و نیز هفتادویکمین مرحله از اجرای این سیاست از زمان راه‌اندازی این سیاست در سال گذشته است.

استقبال بازار سرمایه از اوراق دولتی

در حراج سی‌ویکم که در هفته منتهی به ۱۹بهمن ماه برگزار شده، تنها یک بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی شرکت کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی سفارش ارسال‌شده توسط این بانک یا موسسه اعتباری به ارزش ۴۷میلیارد تومان بوده که از طریق سامانه بازار بین بانکی انجام شده است. با وجود این بخش اصلی تامین مالی در این دوره مربوط به اوراق فروش‌رفته در بازار سرمایه بوده است. در دوره مذکور به میزان ۲۴/ ۲هزار میلیارد تومان از اوراق به افراد حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه فروخته شد که به نسبت رقم بالایی محسوب می‌‌شود. به عبارت دیگر حدود ۸۳درصد از ارزش کل فروش اوراق مالی در این مرحله، مربوط به فروش در بازار سرمایه است. بنابر این در تازه‌ترین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزارشده طی سال‌‌جاری، در مجموع به میزان ۷۱/ ۲میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دولتی از سوی بانک‌‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی خریداری شد که نسبت به مرحله آخر که در تاریخ ۱۲ بهمن انجام شده بود، به میزان ۷/ ۲هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

در این مرحله از حراج، دو نوع اوراق «اراد ۹۴» و «اراد ۹۶» فروخته شد. این اوراق عرضه‌‌شده از نوع مرابحه عام، کوپن‌‌دار و با تواتر پرداخت سود ۶ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و نرخ بازده تا سررسید اوراق مذکور به ترتیب ۹۸/ ۲۱درصد و ۷۹/ ۲۱درصد بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر و با احتساب تامین مالی انجام‌شده در هفته جاری، فاصله دولت با هدف تامین مالی از طریق اوراق مالی اسلامی کمتر شده است. با این حال برای رسیدن به هدف مذکور، لازم است روند زیگزاگی فروش اوراق به روندی صعودی تبدیل شود و در ۵ هفته باقی مانده تا انتهای سال جاری در هر هفته حدود ۹هزار میلیارد تومان اوراق به فروش برسد.

پایان روند زیگزاگی در فروش اوراق؟

با توجه به نبود توازن و روندی پایدار در تامین مالی انجام‌شده در حراج های اخیر این نگرانی برای کارشناسان اقتصادی وجود دارد که چرا با وجود زمان محدود تا پایان سال، روندی پایدار برای تامین مالی از طریق اوراق به وجود نیامده است. پیش‌‌تر «دنیای‌‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «رمزگشایی از رفتار زیگزاگی در حراج » به این موضوع پرداخته بود.

برگزاری حراج سی‌ودوم اوراق مالی اسلامی در ۲۷ بهمن

بانک مرکزی ضمن اعلام نتیجه‌‌ سی‌‌ویکمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۰، به اطلاع می‌‌رساند ‌‌حراج سی‌‌ودومین مرحله اوراق یاد‌شده در تاریخ ۲۷بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، حداقل حجم سفارش ۵۰۰هزار ورقه است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادهای دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارش‌های دریافت‌‌شده را برای تصمیم‌‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه یادشده نسبت به تعیین سفارش‌‌های برنده اقدام می‌کند. درنهایت، عرضه اوراق به تمام برندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه برای تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.