بی‌توجهی رمزارزها به جنگ اوکراین

حمله روسیه به اوکراین موجب بروز بحران‌های انسانی در هر دو کشور شده و این موضوع موجی از مهاجرت را از هر دو کشور به سوی کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی ایجاد کرده است. در این شرایط، رمزارزها بهترین و راحت‌ترین راه انتقال دارایی‌ها برای مهاجران به‌نظر می‌رسید. ولی داده‌ها نشان می‌دهد که این مهاجرت‌ها تاثیر چندانی بر بازار رمزارزها نداشته است و تغییرات خاصی در میزان فعالیت بازار به وجود نیامده است.

کریستال بلاک‌چین، یک موسسه تحقیقاتی که تحرکات شبکه‌های بلاک‌چین را تحت‌نظر دارد اذعان کرد که با بررسی کیف‌پول‌های گرم صرافی‌هایی که روبل روسیه و گریونیای اوکراین را تحت پوشش معاملات خود قرار می‌دهند، به هیچ نتیجه خاصی در خصوص نوسانات ناشی از جنگ اوکراین و مهاجرت ساکنان طرفین جنگ نرسیده است و ظاهرا این موضوعات تاثیر خاصی بر بازار نداشته است.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری از صرافی‌های معتبر که با روبل روسیه کار می‌کردند، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، درپی تحریم‌های اعمالی، بسیاری از خدمات خود را در حوزه روبل و ساکنان کشور روسیه محدود کردند. برای مثال، صرافی بایننس از پذیرش تراکنش‌های بانک‌های روسی خودداری می‌کرد. CEX. io واریز و برداشت ساکنان روسیه و بلاروس (متحد روسیه در جنگ) را متوقف کرد. صرافی Coin Zoom هم برای روس‌ها حساب‌های جدید ایجاد نخواهد کرد.

با وجود اینکه پیش از این موسسات دیگری ادعا کرده بودند که با آغاز جنگ اوکراین، حجم معاملات رمزارزها درحال افزایش است، کریستال بلاک‌چین اظهار کرد که چنین چیزی صحیح نیست. این موسسه معتقد است که نه تنها حجم معاملات افزایش نیافته است، بلکه طی شش ماه گذشته روند فعالیت آدرس‌ها کاملا نزولی بوده که نشان‌دهنده خروج سرمایه از بازار است.

Chainalysis دیگر موسسه تحقیقاتی در یک پست به این موضوع اشاره کرد که حجم معاملات روبل در آخرین روزهای پیش از حمله روسیه به اوکراین با نزدیک به ۹۰۰ درصد افزایش به ۷۰ میلیون دلار رسیده بود. اما این میزان افزایش فقط مربوط به تاریخ ۱۹ تا ۲۴ فوریه بود و پس از آن با سیر نزولی خود به‌شدت کاهش یافت.  البته سیاست‌های مالی سخت‌گیرانه روسیه موجب خواهد شد که احتمالا در ماه‌های آینده بسیاری از مهاجران به رمزارزها روی آورند. با توجه به تحریم ساکنان روسیه از سوی سیستم‌های پرداخت بین‌المللی مانند ویزا و مسترکارت، عدم همکاری بانک‌های خارجی با بانک‌های روسی و محدودیت خروج ارز از روسیه تا سقف ۱۰ هزار دلار به نظر می‌رسد که بهترین راه خروج سرمایه، رمزارزها باشند. آمارها نشان می‌دهد که در یک ماه اخیر حدود ۲۰۰ هزار نفر از روسیه مهاجرت کرده‌اند و با توجه به فشارهای اقتصادی، این تعداد در ماه‌های آینده بیشتر هم خواهد شد.