چشم بازارها به فدرال رزرو

در پی رشد تورم به ۶/ ۸ درصد و قدرتمند باقی ماندن بازار کار با وجود تورم و سیاست‌های ضد تورمی، انتظارات بازار از نرخ بهره تغییر کرد و همین موضوع نیز موجب شد قیمت‌گذاری در بازارها تغییر کنند. اکنون به نظر می‌رسد معامله‌گران اهداف تازه‌ای را برای بازارها تا انتهای سال پیش‌بینی می‌کنند.

هفته گذشته ابزار FEDWatch بورس کالای شیکاگو نشان می‌داد که خیل عظیمی از معامله‌گران و فعالان بازارهای جهانی انتظار داشتند که نرخ بهره طی جلسه این هفته فدرال رزرو ۵/ ۰ واحد درصد افزایش یابد. این درحالی است که تنها ۹/ ۳ درصد از معامله‌گران انتظار داشتند که نرخ بهره ۷۵/ ۰ واحد درصد افزایش یابد. بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از نرخ بهره را در هفته جدید افزایش داد و به ۷۵/ ۰ واحد درصد رساند. این موضوع موجب شد تعداد افرادی که پیش‌بینی افزایش ۷۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره را داشتند در این هفته افزایش یافت به‌طوری‌که در روز دوشنبه به ۶/ ۳۴ درصد و در روز سه‌شنبه به حدود ۷/ ۹۰ درصد رسید. تکلیف نرخ بهره تا زمان نگارش این گزارش یعنی ساعت ۱۵ روز چهار‌شنبه به وقت تهران هنوز مشخص نشده بود. کمیته بازار باز فدرال رزرو تا انتهای سال جاری چهار جلسه دیگر در ماه‌های ژوئیه، سپتامبر، نوامبر و دسامبر خواهد داشت. چنانچه نرخ بهره ۷۵/ ۰ واحد درصد افزایش یابد و فدرال رزرو در تمامی این جلسات باقی‌مانده نرخ بهره را ۵/ ۰ واحد درصد افزایش دهد، ۷۵/ ۲ درصد به نرخ بهره افزوده خواهد شد و این نرخ به ۵/ ۳ تا ۷۵/ ۳ درصد می‌رسد. درحال حاضر هدف فدرال رزرو نرخ بهره دو درصدی است، ولی برخی از مقامات این بانک معتقدند که نرخ بهره باید بیش از ۲ درصد افزایش یابد.

پیش‌بینی بازار از افزایش ۷۵ صدم درصدی فدرال رزرو در جلسه روز سه‌شنبه و چهارشنبه موجب شد بیت‌کوین حمایت ۲۲ هزار دلار را از دست بدهد و به ۲۰ هزار دلار برسد. اتر، دومین رمزارز بزرگ بازار نیز به محدوده حمایت هزار دلار رسید. اونس طلای جهانی هم به‌ دلیل پیش‌بینی‌های بازار تا ۱۸۰۷ دلار کاهش داشت، ولی با حمایت خریداران مواجه شد و به کانال ۱۸۲۵ دلار (تا ساعت ۱۹) بازگشت. بازار سهامی نیز نسبت به افزایش نرخ بهره واکنش نشان داد و شاخص داوجونز افت ۷۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد. تحلیل‌گران با توجه به رابطه دیرینه قیمت طلای جهانی و نرخ بهره اوراق قرضه ایالات متحده معتقدند که درحال حاضر اونس جهانی طلا حدود ۳۰۰ دلار بیش از ارزش واقعی خود درحال معامله است و باید این حباب از بین برود. از این جهت به عقیده تحلیلگران بازار محدوده ۱۶۷۰ تا ۱۷۰۰ دلار می‌تواند محدوده مناسبی برای توقف افت طلای جهانی باشد. البته این تحلیل‌ها در آینده باتوجه به شرایط شکننده بازار می‌توانند متغیر باشند. نکته‌ای که می‌تواند قیمت طلا را در محدوده کنونی حفظ کند، خطر رکود تورمی است، چراکه طلا یکی از بهترین دارایی‌ها برای پوشش ریسک ناشی از وقوع رکود تورمی است.