از این روش به منظور ایجاد اعتماد برای مشتریان و ایجاد شفافیت در مورد وضعیت مالی شرکت استفاده می‌شود. در بازارهای مالی ذخایر یا Reserves به دارایی‌‌‌های گفته می‌شود که توسط یک شرکت نگهداری می‌‌‌شوند. این دارایی‌‌‌ها می‌توانند با اهداف مختلفی مانند سپرده‌‌‌گذاری، نگهداری و انجام معاملات در شرکت‌هایی که در امور مالی فعالیت می‌کنند، ذخیره شوند. یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن اطمینان یافت که دارایی کاربران به طور کامل در کیف پول‌‌‌های صرافی نگهداری می‌شود، اثبات ذخایر (Proof Of Reserves) نام دارد. اثبات ذخایر (PoR) اصطلاحی است که برای توصیف یک حسابرسی مستقل برای تایید اینکه طرف حسابرسی‌‌‌شده ذخایر کافی برای تمام بدهی‌‌‌های مشتریان خود را در اختیار دارد، استفاده می‌شود. به عبارت ساده‌‌‌تر شرکت‌های مالی با استفاده از PoR به مشتریان خود ثابت می‌کنند که پشتوانه کافی برای بازگرداندن تمامی دارایی‌‌‌های آنها را در اختیار دارند.

در بازارهای مالی سنتی ذخایر یک شرکت عبارت است از مقدار دارایی‌‌‌های یک شرکت که برای استفاده در شرایط پیش‌بینی‌‌‌نشده کنار گذاشته می‌شود. این مفهوم در بازار رمزارزها به حسابرسی مستقلی اشاره دارد که توسط شخص ثالث انجام می‌شود تا تایید کند که پروژه یا صرافی مورد حسابرسی، دارای ذخایر کافی برای پشتیبانی از موجودی تمام سپرده‌‌‌گذاران است. در بازار رمزارزها پروژه‌‌‌ها و صرافی‌‌‌ها با استفاده از این روش به مشتریان خود اثبات می‌کنند که ذخایر کافی برای بازگرداندن دارایی‌‌‌های آنها را در اختیار دارند. در روش POR حسابرس‌(Auditor)‌ تایید می‌کند که دارایی‌‌‌های آنچینی که صرافی یا پروژه در اختیار دارد، به نسبت ۱۰۰‌درصد با دارایی‌‌‌های مشتریان مطابقت دارد و هر زمان که مشتریان تصمیم به برداشت دارایی‌‌‌های خود بگیرند، وجوه آنها به طور کامل در دسترس است. ذخایر صرافی‌‌‌ها نشان‌‌‌دهنده دارایی‌‌‌هایی است که توسط آنها نگهداری می‌شود. اثبات ذخایر یا (PoR) در بازار رمزارزها روشی برای تایید این است که یک موسسه مالی یا صرافی ارزهای دیجیتال دارای ذخایر کافی برای پشتیبانی از تمامی دارایی‌‌‌های کاربران است.

اثبات ذخایر صرافی‌‌‌ها در حالت ایده‌‌‌آل توسط یک شرکت حسابرسی ثالث مستقل انجام می‌شود. اثبات ذخایر به کاربران صرافی‌‌‌ها نشان می‌دهد که آیا صرافی نقدینگی کافی برای پرداخت تمامی بدهی‌‌‌های خود دارد و در نهایت این مساله منجر به بهبود شفافیت و ایجاد اعتماد بین کاربران برای استفاده از صرافی‌‌‌های متمرکز خواهد شد.