3 copy

در ساعات پایانی روز سه‌شنبه تروئیکای اروپا در بیانیه‌‌‌ای مشترک که توسط سفیر آلمان در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، مدعی شد که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس در مارس گذشته پایبند نبوده است.

برخی از فعالان بازار نیز با مطرح کردن این سیگنال منفی روند افزایشی جدیدی را در نرخ ارز آغاز کردند. در جریان روند مذکور قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در روز‌های میانی هفته گذشته در رقم 49‌هزار و 400 تومان معامله می‌شد، تا سطوح قیمتی مرز دو کانال 49 و 50‌هزار تومانی رشد کرد.

اما گفتنی است که با پایان نشست شورای حکام و عدم‌صدور قطعنامه جدید علیه ایران، این سیگنال منفی به نوعی کمرنگ شد و نرخ ارز مجددا به سطوح قیمتی کانال پایین‌تر بازگشت. در این میان انتشار شایعه‌هایی مبنی بر اجرایی شدن بخش دیگری از توافق ایران و آمریکا (آزاد‌سازی زندانیان) نیز از جمله مسائلی بود که به بازگشت آرامش به معاملات ارزی کمک کرد.

 روند رو به جلو دلار در تعطیلات

نرخ دلار آزاد در معاملات غیر‌رسمی بازار روز‌های پایانی هفته گذشته افزایشی بود. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در بازار روز سه‌شنبه 21 شهریور ماه در رقم 49‌هزار و 400 تومان ثبت شده بود با شروع بازار در روز چهارشنبه این ارز به مرز دو کانال 49 و 50‌هزار تومانی نزدیک شد. این رشد قیمت به گونه‌ای بود که در برخی ساعات بازار صبح روز چهارشنبه این ارز در بازه 50‌هزار تا 50‌هزار و 100 تومان به فروش رسید. اما در ساعات پایانی این روز نرخ ارز مذکور مجددا تعدیل شد و به کانال پایین‌تر بازگشت. در نهایت آخرین نرخ نقدی دلار در این روز با حدود 450 تومان رشد نسبت به نرخ پایانی روز سه‌شنبه در رقم 49‌هزار و 850 تومان ثبت شد. گفتنی است که همزمان با رشد قیمت دلار در بازار روز چهارشنبه نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار نیز دچار نوسانات افزایشی شد. هر برگ از اسکناس‌های یورو اروپا و پوند انگلستان در واپسین معاملات نقدی بازار روز چهارشنبه هر یک به ترتیب 600 و 670 تومان رشد کرده و در ارقام 53‌هزار و 650 تومان برای یورو و 62‌هزار و 400 تومان برای پوند معامله شدند.

 تکمیل توافق در هفته پیش‌رو؟

در روز‌های گذشته اخباری مبنی‌بر اتمام فرآیند انتقال پول‌های ایران از کره‌جنوبی به قطر منتشر شد. در تماسی که میان حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر قطر صورت گرفت، از اتمام انتقال دارایی‌های ایران به قطر سخن به میان آمد. امیر عبداللهیان در این تماس از نقش سازنده دولت قطر در زمینه پیگیری‌‌‌های مرتبط با آزادسازی اموال ایران از کره‌جنوبی و آزادی زندانیان قدردانی کرد.

 نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز از نهایی‌‌‌شدن و اتمام کلیه روندهای مرتبط با انتقال اموال ایران به بانک‌های قطری طی هفته آینده خبر داد.

در این میان خبرگزاری بلومبرگ نیز در روز‌های گذشته از انتقال زندانیان آمریکایی در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که توافق دولت آمریکا با ایران برای مبادله زندانیان، به زودی و در دوشنبه هفته پیش رو انجام می‌شود. به‌عقیده بسیاری از تحلیلگران سیاسی- اقتصادی تکمیل توافق میان ایران و آمریکا می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر انتظارات تورمی فعالان بازار داشته باشد. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود پس از انتشار خبر قطعی انتقال زندانیان، نرخ ارز یک افت قیمت جدید را تجربه کند.