پول ملی کره‌جنوبی؛ برترین ارز آسیا

بانک‌های مرکزی کره‌جنوبی و تایلند هر دو طی روزهای آینده آخرین جلسه سیاستگذاری خود در سال۲۰۲۳ را برگزار خواهند کرد و باتوجه به کاهش تورم در تایلند، انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور رویکرد ملایمی در قبال سیاست‌های آتی خود داشته باشد. با افزایش انتظارات نسبت به این موضوع که فدرال‌رزرو به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک شده است، ارزهای آسیایی توانستند بخشی از کاهش ارزش خود در ابتدای سال۲۰۲۳ را جبران کنند. این اتفاق باعث شده است علاقه سرمایه‌گذاران به بازارهای نوظهور افزایش پیدا کند و در این میان کره‌جنوبی و هند شاهد ورود سرمایه به بازار سهام و اوراق قرضه خود هستند.

در سه‌ماه آخر سال جاری میلادی، پول ملی کره‌جنوبی توانسته است ۳.۳درصد به ارزش خود بیفزاید. در این بازه زمانی، ارزش پول ملی تایلند ۶.۲درصد ‌بالاتر رفته است. انتظار می‌رود بانک مرکزی کره جنوبی سیاست سخت‌گیرانه‌تری در پیش بگیرد که نشان از تمایل این بانک به سیاست پولی انقباضی دارد. این تغییر در روند سیاستگذاری به‌دلیل وجود ریسک‌های مربوط به افزایش تورم در این کشور است. از سوی دیگر، انتظار می‌رود بانک مرکزی تایلند رویکرد ملایمی داشته باشد که ناشی از کاهش رشد اقتصادی و کاهش فشارهای قیمتی در این کشور است.

یکی از کارشناسان مستقر در سنگاپور به بلومبرگ اعلام کرده است: «پس از آنکه تورم کل اقتصاد در تایلند در ماه اکتبر با کاهش همراه شد، این بانک سیاست پولی ملایم‌تری را در پیش گرفته است که می‌تواند پول ملی این کشور را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق به این دلیل است که تفاوت زیادی در نرخ بهره آمریکا و تایلند وجود دارد و رویکرد فعلی بانک مرکزی تایلند می‌تواند این اختلاف را بیشتر کند. از سوی دیگر، بانک مرکزی کره‌جنوبی اطمینان بیشتری نسبت به قدرت وون‌ دارد و این موضوع به فشارهای تورمی در کره‌جنوبی نسبت داده می‌‎شود.

درحالی‌که انتظار می‎‌رود بانک مرکزی تایلند در جلسه آتی خود نرخ بهره بانکی را بدون تغییر باقی بگذارد، احتمال کاهش نرخ بهره توسط این بانک در سال آینده میلادی افزایش پیدا کرده است؛ زیرا این کشور نتوانسته است به هدف رشد اقتصادی خود در سه‌ماه آخر۲۰۲۳ دست پیدا کند. علاوه بر این، تورم در تایلند در ماه اکتبر کاهش یافت که اولین کاهش در بیش از دوسال گذشته محسوب می‌شود./اکوایران