تخصیص سرمایه بانک لیومی اسرائیل برای پوشش خسارات جنگ

بر اساس یک گزارش که روز چهارشنبه نشریه مالی صهیونیستی «گلوبز» در تل‌آویو منتشر کرد، پیامدهای جنگ غزه در تخصیص هنگفتی که بانک لیومی در صورت‌های مالی سه ماهه سوم سال جاری خود اعلام کرده، مشخص شده است که تقریبا یک‌سوم کل تخصیص‌های پنج بانک بزرگ اسرائیل است. گلوبز گفت، تاثیر جنگ در صورت‌های مالی بانک‌ها در سه ماهه سوم سال جاری بسیار واضح به نظر می‌رسد، زیرا بانک لیومی به تنهایی تخصیص‌هایی را برای ضررهای اعتباری قرار داده است که یک‌سوم از کل تخصیص پنج بانک بزرگ در این سه ماهه محسوب می‌شود و بالغ بر ۹۹۱ میلیون شِکل (واحد پول اسرائیل) بوده است. بانک لیومی همچنان بیشترین سود فصلی را در بین بانک‌های رژیم صهیونیستی به میزان ۱.۷۷ میلیارد شِکل ثبت کرده است و این سود بسیار نزدیک به سود سه ماهه مشابه سال گذشته اما کمتر از سود سه ماهه دوم سال جاری است؛ زیرا سود بانکی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی بالا بود، اما پس از این عملیات کاهش یافت. بانک‌های رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ با غزه با فشار مالی زیادی مواجه هستند که آنها را مجبور به افزایش تخصیص سرمایه برای پوشش زیان‌های مورد انتظار در سه‌ماهه جاری کرده است.

گلوبز روز سه‌شنبه هم گزارش داد که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به بانک‌های تجاری این رژیم توصیه کرده است با توجه به شرایط سخت اقتصادی و امنیتی و خطرات بالایی که با آن مواجهند، تقسیم سود سهامداران را در سه ماهه جاری کاهش دهند. بانک دیسکانت اسرائیل برای زیان‌های اعتباری احتمالی در سه ماهه چهارم امسال تخصیص هنگفتی از سرمایه را در نظر گرفته که معادل شش برابر تخصیص‌ها برای پوشش زیان در سال ۲۰۲۲ بوده است.

به گزارش «گلوبز» در تل‌آویو، بانک دیسکانت رژیم صهیونیستی صورت‌های مالی سه ماهه سوم خود را در صبح دوشنبه منتشر کرد که سود خالص ۸۱۷ میلیون شِکلی آن را در این مدت نشان می‌دهد، در حالی که در سه ماهه سوم سال گذشته این میزان سود ۸۹۳ میلیون شکل بوده است.

گلوبز افزود: این کاهش سود بانک دیسکانت، عمدتا به دلیل افزایش تخصیص‌ها برای پوشش زیان وام‌ها ناشی از بالا بودن نرخ بهره و جنگ در نوار غزه است، زیرا خطر اینکه وام گیرندگان نتوانند بدهی‌های بانکی خود را بازپرداخت کنند، افزایش یافته است. در این راستا، بانک «هاپوعلیم» رژیم صهیونیستی نیز توزیع سود سه ماهه سوم خود را با پیش‌بینی زیان‌هایی که از جنگ متحمل می‌شود، به ۲۰ درصد از سود کاهش داد. هاپو علیم سومین بانک تجاری بزرگ در سرزمین‌های اشغالی است.