2 copy

فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه اخیر و همچنین گزارش نرخ بیکاری این کشور اثر مستقیمی بر عملکرد و تصمیم سیاستگذاران فدرال رزرو خواهد گذاشت. در راستای این موضوع باید به گزارش مشاغل آمریکا در ماه گذشته نگاهی انداخت. آمارها حاکی از آن است که مشاغل ایجاد شده در این کشور از انتظارات مبنی بر ۱۷۰ هزار شغل جدید فراتر رفت و رقمی معادل ۳۳۶ هزار را به ثبت رساند. در پی وقوع این رویداد، آمار اشتغال، قوی‌ترین آمار در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد. البته این درحالی است که نرخ بیکاری نیز مشابه فرصت‌های شغلی این کشور از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و سطح 3.8درصدی را حفظ کرد. با توجه به عوامل مذکور سوال این است که نگرانی طلا و ریزش 5.8 درصدی آن نسبت به روزهای پیشین چیست و چرا شاخص دلار صعودی شد؟

در پاسخ به این سوال تحلیلگران با استناد به سخنان پاول تاکید کردند که این مقام سیاسی-‌اقتصادی در نشست اخیر خود اعلام کرد که ادامه سیاست‌های پولی بانک مرکزی وابسته به داده‌های اقتصادی منتشر شده ایالات‌متحده است. اگر تورم سالانه در ماه‌های آتی به روند نزولی خود ادامه دهد و سایر گزارش‌های اقتصادی این کشور نیز مثبت باشد، آغاز سیاست‌های انبساطی دور از انتظار نخواهد بود. در این میان سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده در روز جمعه هستند که می‌تواند به ارزیابی بیشتر چشم‌انداز نرخ بیکاری کمک کند. به گفته اقتصاددانان این حوزه فلز زرد در ماه‌های گذشته تحت تاثیر عواملی چون درگیری اسرائیل و حماس، احتمال تغییر سیاست‌های پولی فدرال رزرو در سال 2024، کاهش ارزش دلار جهانی و... نوسانات بسیاری را تجربه کرد، اما چشم‌انداز صعود آن در بلندمدت تغییر نخواهد کرد. در این بحبوحه شاخص دلار نیز در واکنش به این گزارش روند صعودی به خود گرفت و از کانال 104 واحدی عبور کرد. بر این اساس این شاخص در ساعت مذکور رقمی معادل 104.07 واحد را به ثبت رساند و به نظر می‌رسد که روند صعودی آن تا 8 دسامبر(انتشار گزارش شغلی آمریکا) ادامه‌دار خواهد بود. با صعود شاخص دلار و در پی آن نزول طلای جهانی، معامله‌گران به بیت‌کوین روی آورده و علاوه بر اتفاقات اخیر که سبب صعود این دارایی به بالای کانال 40هزار دلاری شده بود، این امر نیز در یکه‌تازی قیمت این دارایی نقش مهمی را ایفا کرد.

خیز بیت‌کوین به کانال 50 هزار دلاری

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه بیت‌کوین نشان می‌دهد که محبوب‌ترین دارایی بازار کریپتو در ماه اخیر تحت تاثیر عواملی چون مسیریابی احتمالی کمیته فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴، تسویه‌حساب مدیر‌عامل صرافی بایننس و همچنین افزایش انتظارات در خصوص تایید صندوق بورسی از سوی کمیسیون اوراق بهادار آمریکا شیب صعودی به خود گرفته و خود را از کانال ۳۵هزار دلاری به 44هزار دلاری در روز گذشته رساند. عوامل ذکر شده سبب شد تا ارزش بیت‌کوین در یک ماه اخیر تا کنون با رشد 28درصدی مواجه شود. اما شواهد گویای آن است که بیت‌کوین با رسیدن به قیمت 44هزار و 468 دلار اندکی کاهش پیدا کرد و در ساعت مذکور به 43 هزار و 976 دلار برسد. تحلیلگران این حوزه تاکید کردند که افزایش قیمت بیت‌کوین به کانال 50 هزار دلاری تا پایان سال 2023 دور از انتظار نخواهد بود.