Untitled-2 copy

 شاخص دلار روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز کرد و از پایین‌ترین سطح خود در روز جمعه از سطحی معادل 103.14 واحد به 103.60 واحد رسید و سبب شد فلز زد که در آغاز روز با تقاضای سرمایه‌گذاران مواجه شده بود با تقویت دلار جهانی روند نزولی در پیش گیرد. اما دلیل رفتار شاخص دلار چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید به نشست سیاستگذاران فدرال رزرو در آخر هفته اشاره کرد؛ زیرا دو سناریوی متفاوت در خصوص رفتار پاول در این جلسه وجود دارد که با وقوع احتمالی هر سناریو‌، بازار طلا روند متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. در وهله اول کارشناسان بیان کردند که پاول و سایر مقامات از عدم بازگشت تورم به سطوح قبلی خود اطمینان نداشته و با گزارش‌های اقتصادی اخیر این کشور از جمله رشد اقتصادی مطلوب، بازار کار قوی و... در تشدید دوباره سیاست‌های انقباضی دست باز‌تری خواهند داشت.

از سوی دیگر عده‌ای از آنها بر این باورند که پاول مطابق با پیش‌بینی‌ها نرخ بهره سیاستی را حدود 0.25 واحد درصد در ماه مارس کاهش خواهد داد. در این میان دلار جهانی نیز با امید به سخنان دسته اول کارشناسان واکنش مثبت نشان داد و عبور آن از کانال 104 واحدی دور از انتظار نخواهد بود. گفتنی است که تداوم این روند به سخنان پاول و سایر مقامات در نشست پیش‌رو بستگی دارد.  در صورتی که سیاستگذاران از تغییر جهت سیاست‌های پولی سخن به میان آورند، شاخص دلار شیب کاهشی به خود گرفته  و فرصت دوباره‌ای برای رکورد قیمتی طلای جهانی فراهم خواهد کرد.

در مقابل این سناریو اگر جرمی پاول بار دیگر اولویت خود را بر نزول تورم به سطح 2درصدی قرار دهد، باید در انتظار صعود بیش از پیش دلار جهانی و از دست دادن حمایت 2000 دلاری طلا بود. البته در خصوص روند معاملاتی طلا باید به نوسان بازار رمزارزها و ریزش شماری از سرمایه‌گذاران آن به بازار طلا اشاره کرد. وضعیت بازار کریپتو در روزهای اخیر نشان می‌دهد که چشم‌انداز کوتاه‌مدت لیدر این بازارها تیره و تار است و انتظار می‌رود تا هفته‌های آتی در بازه 30 تا 36 هزار دلار در نوسان باشد. با این‌ حال تقاضا برای طلای جهانی افزایش یافته و می‌تواند از سقوط این دارایی به زیر کانال 2000 دلار جلوگیری کند.