Untitled-3 copy

یافته‌ها در سال‌های اخیر حاکی از آن است که نوسان بازارهای جهانی از ابهام در سیاست‌های کلان و اثر گذار آن بر شاخص دلار حاصل شده است. اکنون نیز با تداوم روند نزولی رمز ارزها و نوسان فلز زرد با بازگشایی بازارها در روز دوشنبه، باید برخی از متغیرهای اثرگذار بر این روند را آنالیز کرد. شواهد گویای آن است که بحث داغ روزهای اخیر به تورم چسبنده آمریکا و واکنش احتمالی پاول به این موضوع اختصاص یافت است. البته برخی از آنها از گزارش جدید وزارت کار که در هفته آتی منتشر خواهد شد، غافل نشدند و تاکید کردند که این ارقام می‌تواند نقش چشمگیری در تصمیم پاول ایفا کند. در این‌باره تحلیل‌های متعددی وجود دارد.

عده‌ای از این تحلیلگران معتقدند که نوسان تورم در سطح 3درصدی این امید را تقویت می‌کند که با پافشاری بر نرخ بهره در سطوح سابق اما به مدت زمان طولانی‌تر این چالش را حل و فصل خواهد کرد. بی‌شک این دیدگاه مخالفانی نیز به همراه خواهد داشت که ادعا می‌کنند چسبندگی تورم موضوعی است که راه چاره آن تنها اتخاذ دوباره سیاست‌های انقباضی است. اما اتخاذ دوباره این سیاست‌ها نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است که تجزیه و تحلیل گزارش‌های اقتصادی آمریکا در حال حاضر آن را ندارد. بر این اساس ابهام در سیاست‌های پولی و تردید در کاهش نرخ بهره به رفتار سینوسی بازارها منجر شده است. برای درک بهتر این مساله باید به واکنش شاخص ارزی و همچنین واکنش طلا و رمزارزها نگاهی انداخت.

دلار جهانی در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه در کانال 106 واحدی بسته شد؛ اما به محض بازگشایی بازارها در روز گذشته شیب منفی به خود گرفت و به میانه کانال 105واحدی رسید. در این بین فلز درخشان نیز که با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک به مسیر نزولی هدایت شده بود با نوسان این شاخص به نوسان پرداخت در ساعت17 روز دوشنبه به وقت تهران رقمی معادل 2331دلار در حال معامله بود. علاوه بر بازار طلا، دارایی‌های کریپتو نیز از جمله بیت‌کوین با نوسان همراه شدند. به این ترتیب بیت‌کوین که پس از هاوینگ در انتظار روند نزولی بود، با نوسان این شاخص به پایین‌ترین سطح خود در 10روز اخیر رسید و در ساعت مذکور شاهد رقمی معادل 62هزار و 181دلار بود. به نظر می‌رسد که مسیر پر چالش بازارها تا انتشار گزارش شغلی آمریکا و نشست جرمی پاول در روزهای آتی ادامه یابد.