سیگنال تجاری ریاض به تهران علی محمدی/دنیای اقتصاد

سخنگوی وزارت خارجه افزود: گفت‌‌وگوها در این مسیر در حال انجام است. همزمان هیات دولتی ایران در دو سطح و دو منظور در ریاض به سر می‌‌برد. هیات وزارتی ایران به سرپرستی خاندوزی برای مشارکت در نشست بانک توسعه اسلامی و رئیس بانک مرکزی و هیات همراه حضور به هم رسانده‌اند که فرصتی است در چارچوب مشارکت فعال و همکاری سازنده ایران با این بانک و پروژه‌‌هایی که با حمایت این بانک در ایران در حال انجام است و همچنین استفاده از ظرفیت‌‌های این بانک برای اجرای برخی پروژه‌‌های مدنظر در ایران.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: همچنین هیات شرکت‌کننده در سطح معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه مهدی صفری برای شرکت در اجلاس منطقه‌‌ای داووس در ریاض حضور دارد که اینها فرصت مغتنمی است که ایران در سطح مناسب با حضور در این اجلاس از فرصت گفت‌‌وگوهای دوجانبه با طرف‌‌های عربستانی و دیگر طرف‌‌های شرکت‌کننده به موازات گفت‌‌وگوهای خوب سیاسی و دیگر سطوح مشورت و همکاری بین دو کشور استفاده کند. وی گفت: دو ‌‌کشور متفق القول هستند که به موازات روابط سیاسی، به روابط تجاری تحرک بخشند. افق پیش‌رو در مناسبات ایران و عربستان را روشن و امیدوارکننده می‌‌دانیم. سفرای دو کشور با دستورالعمل دریافتی در مراکز، گفت‌‌وگوها را با مقامات دو کشور در دستورکار دارند.

سفر هیات کره‌شمالی به تهران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات اقتصادی از کره‌شمالی عنوان کرد: در محل برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ هستیم که بیش از ۲۶ کشور در سطح هیات‌‌های دولتی و حدودا ۲‌هزار تاجر معتبر و منتخب حضور دارند. هیات کره‌شمالی هم حضورشان در ایران در همین چارچوب است.کنعانی افزود: ایران و کره‌شمالی بیش از ۵۰ سال سابقه روابط و همکاری‌‌های رسمی دیپلماتیک دارند که بر اساس علایق و منافع متقابل و مشترک با یکدیگر همکاری و تبادل تجربه و تعامل دارند. سفر وزیر روابط اقتصادی خارجی کره‌شمالی و هیات همراه به دعوت علی‌‌آبادی وزیر صمت برای بازدید از نمایشگاه مذکور صورت گرفته است. در کنار مقامات کشور کره مقامات اقتصادی و دولتی از دیگر کشورها حضور دارند.

حق‌آبه هیرمند

کنعانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: ۱۱۲ میلیون مترمکعب وارد مرزها و خاک ایران شده است. جریان آب همچنان ادامه دارد و اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیات حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد. سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود بر اساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم.

سند جامع همکاری‌‌های ایران و روسیه

وی درخصوص همکاری‌های تهران و مسکو هم گفت: سند جامع همکاری‌‌ها میان دو کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امضای آن می‌تواند شتاب بیشتری به گسترش همکاری‌‌های دو کشور ببخشد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: ‌‌ دو کشور ایران و روسیه دارای مواضع مشترکی در مورد مسائل منطقه‌‌ای و بین‌المللی از جمله مقابله با یکجانبه‌‌گرایی آمریکا و همچنین مبارزه با تروریسم هستند.این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گسترش همکاری‌‌های ترانزیتی بین دو کشور دارای اولویت است، گفت: ان‌‌شاءالله شاهد جهش بسیار بزرگی در همکاری‌‌های دو کشور در ارتباط با کریدور شمال -جنوب خواهیم بود.

untitled
علی محمدی/ دنیای اقتصاد