ایسنا- رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار از افزایش قیمت موز خبر داد و اظهار کرد: از دلایل افزایش قیمت موز می‌توان به واردات آن با ارز آزاد و کاهش حجم واردات اشاره کرد.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا، تصریح کرد: کاهش حجم واردات موز به دلیل از بین رفتن ۲۰ تا ۳۰ درصد باغ‌های فیلیپین است که به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده موز دنیا شناخته می‌شود. از این رو واردات هفتگی موز به ماهی یک‌بار کاهش یافته است. او ادامه داد: تا سال گذشته، به واردکنندگان موز ارز مرجع داده می‌شد و قرار بود امسال به واردکنندگان ارز مبادلاتی داده شود که این امر محقق نشد و واردات با ارز آزاد صورت می‌گیرد.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار افزود: در حال حاضر که موز با ارز آزاد وارد می‌شود، هر کیلو موز برای واردکننده، یک دلار در میدان تمام می‌شود که با قیمت ۴۰۰۰ تومان به دست توزیع‌کننده خرد می‌رسد و مطمئنا تا شب عید هم، قیمت آن روند صعودی به خود خواهد گرفت. او یادآور شد: باید ‌نژاد قدیمی موز را که از کشور پاکستان وارد شده و در استان سیستان و بلوچستان در حال کشت و برداشت است اصلاح کنیم، زیرا این‌نژاد کوتاه قد بوده و آنچنان با مذاق ایرانی‌ها سازگار نیست.

دارایی‌نژاد بیان کرد: با حمایت از تولید موز سیستان و بلوچستان و شمال کشور می‌توانیم بهترین موز را تولید و صادر کنیم، اما باید مراحل تولید کاملا علمی انجام شود. در حال حاضر ۶۰ درصد کشاورزی کشور به صورت سنتی انجام می‌شود.