به گزارش ایرنا، غلامحسین شافعی در نشست شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان در محل اتاق بازرگانی مشهد، مهم‌ترین و اساسی‌ترین مساله ایران را آب دانست و افزود: تاجیکستان از نظر منابع آبی در منطقه رتبه یک را دارد، اما ایران کشت فراسرزمینی خود را به کشوری مانند برزیل یا ونزوئلا با فاصله بسیار از ایران برده است و از ظرفیت همسایگی تاجیکستان برای این بخش بهره نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر تاجیکستان کشوری غنی از آلومینیوم است که می‌تواند سطح وسیعی از نیاز منطقه را در این بخش تامین کند اما ایرانی‌ها به این بخش کم‌توجه هستند.

وی ظرفیت‌های ایران در حوزه سدسازی و ارائه خدمات فنی و مهندسی در منطقه را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: ظرفیت‌های قابل‌توجهی در این بخش‌ها برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و حتی چندجانبه وجود دارد و از طریق تاجیکستان می‌توان با کشور سومی هم ارتباط برقرار کرد. در شرایط کنونی با اراده‌ای که بین دو کشور ایجاد شده، زمینه یک حرکت یا تحول در روابط تجاری شکل گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: روابط چندجانبه ایران و تاجیکستان ریشه‌های عمیق فرهنگی دارد، هرچند مرزهای رسمی این دو کشور را از هم جدا کرده است اما مردم آنها همدیگر را خویشاوند خود می‌دانند.

شافعی افزود: در سال‌های ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ تاجیکستان سومین یا چهارمین کشور هدف تجاری ایران بود.، میزان مبادلات کالا و تجارت بین دو کشور روند نزولی یافته بود اما طی یک سال گذشته با تحولی که ایجاد شد و اراده‌ای که در مقامات بود، در مدت هشت ماه حجم مراودات اقتصادی بین دو کشور ۱۱۵درصد افزایش یافت.

وی ظرفیت‌های موجود بین ایران و تاجیکستان را بیشتر از رقم کنونی تجارت بین کشور دو کشور دانست و گفت: حضور این کشورها در کانون‌های اقتصادی منطقه خاورمیانه، از جمله پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا، می‌تواند فصل جدیدی برای یک جهش در همکاری‌های اقتصادی و در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: فعالان بخش خصوصی ایران و تاجیکستان می‌توانند تجارت ترجیحی را سرلوحه کار قرار دهند و می‌توانند انعقاد یک موافقت‌نامه را در این زمینه مطالبه کنند.

شافعی اضافه کرد: لازم است دبیرخانه دائمی برای موضوع تجارت ترجیحی بین ایران و تاجیکستان شکل گیرد و این مهم را دنبال کند، زیرا مراودات دو کشور و نوع کالاهای تبادلی بین آنها به نحوی است که می‌توان موازنه تجاری خوبی ایجاد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بخش حمل‌و‌نقل را از مواردی برشمرد که در تجارت بین دو کشور ایران و تاجیکستان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

شافعی گفت: بعضا در مسیر حمل‌و‌نقل کالایی بین دو کشور ایران و تاجیکستان شرکای ناخواسته‌ای وجود دارند که اثرپذیر هم هستند و در حمل‌و‌نقل منشاء بروز مشکلاتی می‌شوند. لذا این دو کشور باید در مساله حمل‌و‌نقل و ترانزیت توجه بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند در آینده به تجارت بخش‌های خصوصی ایران و تاجیکستان لطمه وارد کند، اثرات منفی تجارت غیرحرفه‌ای است که دبیرخانه تجارت ترجیحی می‌تواند در این زمینه مشکل‌گشا باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل کمیته داوری و حل اختلاف بین ایران و تاجیکستان را در اتاق‌های بازرگانی دو کشور ضروری دانست و گفت: از این طریق تجار دو کشور می‌توانند تاییدیه تجاری از طرفین بگیرند تا تجارت آنها دچار مشکل نشود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان نیز در این نشست بیان کرد: سرچشمه تجارت بین دو کشور ایران و تاجیکستان از نسبت‌های فرهنگی و تاریخی آن نشات می‌گیرد.

جمشید جمعه‌خان‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکی از کشورهای بانفوذ از لحاظ اقتصادی و پیشرفته به حساب رفته و شرکت‌های زیادی در تاجیکستان خواهان برقراری روابط تجاری با ایران هستند.

وی بیان کرد: در صورتی که بتوان بسترهای بیشتری برای توسعه روابط دو کشور ایران و تاجیکستان ایجاد کرد، می‌توان حجم تبادلات کالایی بین دو کشور را از ۵۰۰میلیون دلار بیشتر کرد. دولت‌ها نیز شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند.

وی با اظهار خرسندی نسبت به رشد مناسبت‌های اقتصادی دو کشور ایران و تاجیکستان گفت: برپایی نمایشگاه‌های کالایی، و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌تواند به توسعه روابط کمک کند.