او در مورد مالیات اصناف، افزود: مالیات حقوق حاکمیتی است و باید پرداخت شود اما بحث عادلانه‌بودن مطرح است. با توجه به تغییرات سامانه‌‌‌‌‌‌‌های مالیاتی، در ۱۰۰ سال ‌تاریخ مالیات‌ستانی در ایران ظرف ۲سال‌گذشته با پدیده مدرنیته و سامانه‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدیم که سامانه‌‌‌‌‌‌‌ها بدون هیچ‌گونه هماهنگی با مدیران اصناف و با الگوریتم‌های خاصی مالیات را محاسبه می‌کنند که نارضایتی‌‌‌‌‌‌‌هایی را ایجاد‌کرده‌است. وی ادامه داد: روز ۳۱خرداد آخرین روز اظهارنامه‌‌‌‌‌‌‌های مالیاتی است که با توجه به درخواست‌های ما، وزیر اقتصاد پذیرفت که مهلت تسلیم اظهارنامه‌‌‌‌‌‌‌ها به مدت ۱۰ روز تمدید شود که البته هنوز ابلاغ نشده‌است.

توسطی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی هیچ‌گاه تمایل به کاهش مالیات نداشته و همواره میل به افزایش مالیات داشته است. توقع ما این است که الگوریتم ضریب مالیاتی را شفاف اعلام کنند.

وی افزود: ضرایب سود برخی از اصناف ۷‌درصد است اما ضریب مالیاتی ۱۲‌درصد درنظر گرفته می‌شود؛ یعنی ضریب مالیاتی واحد از سودی که دریافت می‌کند بیشتر است.

وی با اشاره به واحدهای صنفی بدون پروانه کسب اظهار کرد: شاید چند صد‌هزار واحد صنفی از مناطق صفر مرزی تا بازار تهران باشند که به دلایلی نتوانسته‌اند پروانه کسب بگیرند لذا بنای ما وجود ۳‌میلیون و ۳۵۰‌هزار واحد صنفی پروانه‌‌‌‌‌‌‌دار است.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: بعضی از صنوف به علت ذائقه و سلیقه مردم رو به گسترش هستند؛ مانند کافی‌‌‌‌‌‌‌شاپ‌‌‌‌‌‌‌ها اما برخی از صنوف رو به ریزش هستند مانند اتحادیه املاک که از ۱۱‌هزار و ۵۰۰ عضو در سال‌۱۴۰۱ دو‌هزار پروانه کسب آنها ابطال شده‌است و‌ در واقع اشباع به‌وجود آمده در این حوزه موجب این مساله شده‌است.

وی درخصوص حضور بیش از اندازه مهاجران به‌عنوان شاگرد در مغازه‌‌‌‌‌‌‌ها اظهار کرد: این موضوع یک واقعیت است اما مهاجران از کشورهای همسایه می‌توانند در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنند و از این موضوع نیز استقبال می‌کنیم و ورود این افراد به‌صورت قانونی از لحاظ مجوز کار به حوزه تولید مانعی ندارد ولی به اتباع بیگانه در شبکه توزیع پروانه کسب نمی‌دهیم. متاسفانه در یک سال‌اخیر حضور مهاجران از یکی از کشورها یک مقدار فضا را در این حوزه سخت کرده‌است و جلساتی هم در فرمانداری برای این موضوع در رابطه با رفع مشکلات مربوط مهاجر‌پذیری غیرقانونی برگزار شده‌است.

توسطی درباره رعایت حجاب در واحدهای صنفی بیان کرد: بحث حجاب و عفاف بحثی است که بسیار پردامنه است، ما به هیچ‌وجه موافق نیستیم که کسانی که در واحدهای صنفی فروشنده هستند به حجاب بی‌تفاوت باشند و در این زمینه با اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط و مختلف جلسه برگزار کرده‌ایم که باید شیوه‌‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌های مربوط در این زمینه رعایت شود. در این زمینه با همکاران و پرسنل خودمان مشکل نداریم ولی این مشکل ممکن است درخصوص مراجعه‌‌‌‌‌‌‌کنندگان به واحدهای صنفی مشاهده شود، لذا این موضوع، موضوع جامعه‌‌‌‌‌‌‌شناسی است که باید آسیب‌‌‌‌‌‌‌شناسی شود.