به گزارش «ایرنا» کامران ساروقی با اشاره به قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، اظهار کرد: دولت بر اساس این قانون، موظف است پس از برآورد هزینه‌های تولید، سود متعارف را اضافه و نرخ را تا پایان تیرماه اعلام کند که این قیمت‌گذاری شامل ۳۲ قلم کالای اساسی از جمله گندم می‌شود، البته امسال با یک تاخیر ۵۳‌روزه به دلیل برخی اختلاف‌نظرها میان اعضای شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی انجام و به نرخ مربوطه منتهی شد.

وی اضافه کرد: براساس قانون تا یک هفته بعد از قیمت‌گذاری، وزیر جهادکشاورزی پس از تایید باید قیمت مربوطه را رسما اعلام کند که روز دوشنبه قیمت امسال توسط وزیر رسما اعلام خواهدشد. عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: اتاق اصناف کشاورزی به‌عنوان یار و حامی کشاورزان معتقد بود نرخ امسال باید بالای ۲۳۰‌هزار‌ریال باشد، اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و لزوم چرخش چرخ‌های اقتصاد و البته با فداکاری کشاورزان که همواره در شرایط سخت، حامی دولت و مردم بوده‌اند، با قیمت ۱۹۵‌هزار ‌ریال موافقت شد.

ساروقی اضافه کرد: این مبلغ قیمت پایه بوده و چنانچه دولت می‌خواهد جایزه تحویل یا یارانه سم و کود و نهاده‌ها را به کشاورزان بدهد، باید بالاتر از این قیمت، یارانه برای کشاورزان اختصاص یابد. وی با اشاره به خودکفایی امسال کشور در تولید گندم، تصریح کرد: امسال میزان تولید گندم در کشور از مرز ۱۰‌میلیون‌تن عبور کرد و به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم که این اتفاق مبارک حاصل سختکوشی و تلاش کشاورزان بود، اما درحالی‌که باید جشن خودکفایی برگزار می‌شد، هنوز کشاورز منتظر باقی‌مانده طلب گندم خود است.