افزایش  25 درصدی قیمت‌ها
گروه بازرگانی- سرانجام پس از دو هفته کشمکش میان تولیدکنندگان و دولت بر سر قیمت‌های جدید نان فانتزی، سرانجام سازمان حمایت رای به افزایش 25 درصدی قیمت انواع نان فانتزی داد که تقریبا برابر با میزان افزایش یارانه نان ماهانه هر فرد است.

تولید‌کنندگان نان فانتزی پیش از این خواستار افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها شده بودند که سازمان حمایت نرخ مورد نظر خود را اعمال کرده است. به گفته رییس اتحادیه نان فانتزی تهران قیمت‌های جدید به تمامی واحدهای صنفی و تولید‌کننده نان فانتزی اعلام شده است و هر گونه افزایش قیمت بیشتر از این ارقام، تخلف صنفی محسوب می‌شود. وی همچنین تایید کرد که قیمت آرد نان فانتزی از ۴۱۰ تومان به ۴۶۰ توان افزایش یافته است.
سیر تغییر قیمت نان فانتزی از 18 مرداد ماه سال گذشته کلید خورد. در آن زمان، دولت دستور‌العمل حذف یارانه آرد نان فانتزی را ابلاغ کرد که به نوعی مقدمه ای بر هدفمندسازی یارانه نان به طور کلی بود.
هر چند که نان فانتزی در ترکیب سبد مصرفی نان خانواده‌های ایرانی نقش پر رنگی ندارد و حدود ۷ درصد عنوان شده است، اما از آنجا که غذاهای به اصطلاح فست‌فود و ساندویچی با این نوع نان عرضه می‌شود، هر گونه تغییر قیمت بر نرخ نهایی این‌گونه اغذیه تاثیر دارد. این تصمیم مخالفانی هم داشت از جمله، رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران با تاکید بر اینکه «ما هم از شنیدن این خبر شوکه شدیم»، گفته بود در تمام دنیا نان حجیم به عنوان نان سلامت معرفی می‌شود و ما پس از فرهنگ‌سازی فراوان توانسته بودیم به سطح تامین ۷درصد از تقاضای نان برسیم که در پی اجرای این طرح با کاهش تقاضا مواجه خواهیم شد.
در تابستان گرم سال گذشته که هنوز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با اما و اگر و تردید رو به رو بود، محمدجواد کرمی این پرسش را مطرح کرد که ‌‌‌در شرایطی که 93درصد یارانه دولت به آرد سایر نانوایی‌ها اختصاص می‌یابد، آیا حذف یارانه این نوع نان تاثیری در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد داشت؟
با این وصف قیمت‌ها کماکان ثابت ماند تا اینکه در زمستان ۸۹ داستان دیگری رقم خورد و نرخ آرد یارانه ای ۷۵ و ۴۵۰ ریالی یکسان شد و به ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان با توجه به میزان درصد سبوس آن رسید. وزارت بازرگانی در همان زمان با اتحادیه‌های نان صنعتی و فانتزی توافق کرد که قیمت نان‌های آزادپز و نان فانتزی حدود ۲۰ درصد کاهش یابد؛ چرا که پس از اصلاح قیمت‌ها، نرخ آرد مورد استفاده این واحدها از ۴۰۰ به ۳۶۰تومان کاهش یافته بود.
اما چندی پس از این توافق و کاهش نیافتن قیمت‌ها، نایب‌‌رییس هیات‌مدیره تولید‌کنندگان نان حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران افزایش 40درصدی «سایر هزینه‌های تمام شده تولید» را دلیل عدم کاهش قیمت‌ها دانست.
با فرارسیدن روزهای آخر فروردین ماه امسال و پایان مهلت توافق تولیدکنندگان با وزارت بازرگانی مطالبه برای تغییر و افزایش قیمت‌ها بار دیگر شدت گرفت تا جایی که دبیر انجمن نان صنعتی از «افزایش قطعی» قیمت‌ها خبر داد، اما مسوولان وزارت بازرگانی پیشاپیش هر گونه افزایش قیمت را تخطی از قانون ارزیابی و بر برخورد شدید با متخلفان تاکید کردند. آنها معتقد بودند که توافقنامه‌های مذکور کماکان به قوت خود باقی اند و انقضای زمان به معنای انحلال مفاد مورد توافق نیست.
با این حال رییس اتحادیه نان فانتزی تهران هفته گذشته از پیشنهاد افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت نان فانتزی به سازمان حمایت خبر داد و با بیان اینکه پیش از این دولت برای عرضه گندم ۲۵۰ تومانی ۱۱۰ تومان در هر کیلوگرم یارانه می‌داد، افزود: اما با عرضه گندم به قیمت ۳۶۰ تومان دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
به گفته کرمی اگر قیمت گندم ۳۶۰ تومان باشد قیمت آرد در واحدهای نان فانتزی به بالای هر کیلوگرم ۴۵۰ تومان می‌رسد.
کرمی دیروز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تفاوت اساسی نان‌های فانتزی با نان‌های سنتی استفاده از بهبوددهنده‌ها و نوع ماشین‌آلات پخت است که هزینه‌های به مراتب بیشتری را به دنبال دارد.
از سوی دیگر، رییس انجمن آرد‌سازان با بیان اینکه قیمت‌های جدید آرد هنوز به تایید سازمان حمایت نرسیده است، می‌گوید: جای تعجب دارد که قیمت گندم و قیمت نان تعیین شده اما هنوز قیمت آرد توسط استانداری تهران و سازمان حمایت تعیین و اعلام نشده است.
به گفته مرتضوی، با فرمول سازمان حمایت، قیمت‌ها در این انجمن استخراج شده است به طوری که قیمت آرد 18 درصد که در نان بربری مورد استفاده است 4467 ریال، قیمت آرد با سبوس 15 درصد 4370 ریال و قیمت آرد 7 درصد 4167 ریال خواهد بود.
اما معاون برنامه ریزی استانداری تهران در پاسخ به این سخنان تصریح کرد: ما قیمت‌های جدید را آنالیز کرده و به سازمان حمایت و وزارت بازرگانی اعلام کرده‌ایم.
اکنون سازمان حمایت افزایش 25 درصدی قیمت‌ نان فانتزی را پذیرفته و حکم به اجرای آن داده است؛ هر چند که تولید‌کنندگان هنوز نگران افزایش هزینه‌های سربار دیگر هستند با این حال تولید‌کنندگان نان صنعتی چهار ماه پس از هدفمندسازی یارانه‌ها، مسیر افزایش قیمت‌ها را در پیش گرفتند و مسوولان دولتی را متقاعد به پذیرش خواست خود کردند.