رحیم مرتضایی در نشست هیات‌رئیسه اتاق همدان با سفیر عراق در تهران، افزود: در بخش صنعتی و کشاورزی بیش از ۱۳۴ قلم از کالاهای موردنیاز عراق از سوی همدان قابل تامین است و از آنجایی‌که استاندار همدان به گسترش روابط تجاری همدان با کشورهای خارجی توجه ویژه‌ای دارد، می‌توان برای رفع مشکلات احتمالی در این حوزه برنامه‌‌‌‌‌ریزی کرد. وی با تاکید بر اینکه عراق برای همدان فراتر از یک شریک تجاری است، گفت: پیوند میان ۲ کشور عمیق است، از این‌رو باید در روابط تجاری نیز پیشرفت‌‌‌‌‌های بیشتری را رقم بزنیم. مرتضایی افزود: اتاق همدان در راستای توسعه مراودات تجاری آمادگی دارد با به‌کارگیری همه توان خود با اتاق‌های بازرگانی بغداد و بصره همکاری‌های جدیدی را آغاز کند. رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مشترک، از اصول ماندگاری در بازار عراق است، گفت: این آمادگی وجود دارد تا از طریق بر‌‌گزاری نمایشگاه‌های مشترک در استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تجاری ۲ طرف معرفی و زمینه عقد قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را بیش‌‌‌‌‌ازپیش فراهم کنیم.

همدان به قطب پزشکی غرب کشور تبدیل شده‌است

عضو هیات‌رئیسه اتاق همدان هم در این نشست گفت: به سبب وجود مراکز درمانی و کادر مجرب پزشکی، همدان امروز قطب درمانی در غرب کشور است و با ۲۵ بیمارستان عمومی و ۵بیمارستان فوق تخصصی آماده ارائه خدمات است. رامین رحیمیان افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی همدان جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و دارای ۱۱ دانشکده، ۲۰ مرکز تحقیقاتی و ۴ پژوهشکده است و بیش از ۷‌هزار دانشجو دارد که ۵۰۰ نفر آنها از دیگر کشورها در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: نزدیکی استان همدان به عراق یک مزیت ویژه است که موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. رحیمیان تصریح کرد: ظرفیت مطلوبی در تولید دارو و تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی در استان داریم که در این زمینه آماده همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در کشور عراق هستیم. عضو هیات‌رئیسه اتاق همدان، پذیرش و اعزام هیات‌های پزشکی، فراهم‌کردن زمینه لازم برای همکاری و مساعدت در تولید و انتشار دانش پزشکی، استفاده از ظرفیت‌های پزشکی استان برای رفع نیازهای یکدیگر، استفاده از بیمارستان‌‌‌‌‌ها و مراکز بهداشتی درمانی جهت توسعه مراودات و ارتقای سطح سلامت مردم ۲کشور اثربخش خواهد بود.

 مبل و منبت و انگور ملایر تشنه صادرات

دیگر عضو هیات‌رئیسه اتاق همدان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی عمده شهرستان ملایر، ثبت ۲ برند جهانی مبل و منبت و انگور را نقطه‌عطفی در پتانسیل‌های جهان شهر ملایر برشمرد. ناصر قنبری ادامه داد: بیش از ۲۰‌هزار نفر در حوزه مبل و منبت در این شهرستان فعالیت می‌کنند و بیش از ۶۵‌درصد مبل و منبت کشور در این شهرستان تولید می‌شود. وی با تاکید بر اینکه تولیدات حوزه مبل و منبت شهرستان ملایر قابلیت رقابت با محصولات ایتالیا و ترکیه را دارد، افزود: پس از چندین سال‌تلاش و تمرکز هنرمندان، مردم و مسوولان خطه ملایر تولیدات مبل و منبت ملایر در بازدید بازرسان سازمان جهانی صنایع‌‌‌‌‌دستی حائز تمامی معیارهای یونسکو ازجمله کیفیت، اصالت، مرغوبیت، پیشینه‌‌تاریخی، خلاقیت و نوآوری شد و با عنوان «ملایر؛ شهر جهانی مبل و منبت» در فهرست شهرها و روستاهای جهانی یونسکو ثبت شد. قنبری افزود: با توجه به داشتن شهرک تخصصی مبل و منبت آمادگی لازم جهت آموزش و صادرات محصول مبلمان را به بازارهای کشورهای هدف خواهیم ‌‌‌‌‌داشت. قنبری در پایان از سفیر جمهوری عراق در تهران دعوت کرد تا در سفری به استان همدان از عمده ظرفیت‌های صادراتی شهرستان ملایر بازدید به‌عمل آورده و بستر افزایش صادرات محصولات این شهرستان را به استان‌های مستعد عراق فراهم کند. دبیر اتاق همدان هم به قدمت ۹۰‌ساله اتاق همدان اشاره کرد و گفت: استان همدان در کریدور اصلی غرب کشور قرار دارد و این مهم موجب‌شده تا رونق تجاری بیشتری را تجربه کند. حمیدرضا نجفی ضمن تشریح فعالیت‌های حوزه بین‌الملل اتاق همدان از حضور پررنگ اتاق در نمایشگاه سلیمانیه هم‌‌‌‌‌زمان با بر‌‌گزاری بزرگ‌ترین اجلاس توسعه همکاری‌های ایران و اقلیم کردستان خبر داد و افزود: با هماهنگی‌‌‌‌‌های به‌‌‌‌‌عمل‌‌‌‌‌آمده در راستای توسعه مراودات تجاری استان همدان با عراق به‌زودی هیات تجاری، متشکل از فعالان اقتصادی استان همدان در حوزه‌های متعدد به استان حلبچه عراق سفر خواهند کرد.

 حفظ بازار عراق در گرو افزایش سرمایه‌گذاری مشترک

 سفیر جمهوری عراق در تهران نیز با اشاره به آمادگی کامل این سفارت برای همراهی با اتاق همدان در راستای حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی تجار استان همدان، افزود: با توجه به توافق دولت‌های ۲ کشور برای افزایش حجم مناسبات بازرگانی ۲طرف از ۱۲‌میلیارد دلار در سال‌به ۲۰‌میلیارد دلار، بخش‌خصوصی ۲ کشور می‌توانند زمینه‌‌‌‌‌ساز این جهش باشند.  نصیر عبدالمحسن عبدالله با اشاره به مودت و برادری بین ۲کشور روابط دیپلماتیک ایران و عراق را بسیار خوب تلقی کرد و افزود: بخش بزرگ فعالیت‌های اقتصادی در عراق توسط فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: تجار ایرانی با توجه به‌وجود رقبایی چون ترکیه، مصر و عربستان باید با چشم ‌‌‌‌‌باز و دقت‌نظر فعالیت کنند و بدانند حفظ بازار عراق در گرو افزایش سرمایه‌گذاری مشترک خواهد بود. وی افزود: بیش از ۹۰‌درصد تجاری که در عراق سرمایه‌گذاری داشته‌اند ابراز رضایت کرده‌‌‌‌‌اند. سفیر عراق در تهران افزود: نقشه توسعه سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های موجود را به وزارت‌خارجه جمهوری‌اسلامی ایران ارائه کردیم که امیدواریم فعالان اقتصادی نهایت بهره‌‌‌‌‌برداری را از این موضوع داشته باشند.

نصیر عبدالمحسن عبدالله فاصله کوتاه استان همدان با کشور عراق را نقطه‌عطفی دانست که می‌تواند موجب افزایش سطح مبادلات تجاری و همکاری‌های ۲‌جانبه باشد. وی با اشاره به فعالیت دلالان حوزه گردشگری سلامت افزود: با تقویت همکاری‌های مشترک حوزه پزشکی باید دست دلالان گردشگری سلامت را قطع کرد.