به گزارش اتاق تهران، در ابتدای این جلسه، حسام‌‌‌‌‌‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، با اشاره به اینکه این همایش همزمان با بر‌‌گزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری‌اسلامی ایران و بلاروس برپا شده‌است، به سطح تعاملات اتاق تهران و اتاق مینسک و همچنین اعزام هیاتی از فعالان اقتصادی به این کشور در سال‌۱۳۹۸ پرداخت و گفت: قرار است در این همایش یک یادداشت تفاهم به‌منظور تحکیم روابط و پیگیری توافق‌های گذشته به امضا برسد.

ظرفیت‌های همکاری میان ایران و بلاروس

در ادامه این جلسه، نابشکو سرگئی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت مینسک با اشاره به عمر ۳۰‌ساله روابط دیپلماتیک ایران و بلاروس و همچنین سفر قریب‌‌‌‌‌‌الوقوع معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور ایران به مینسک گفت: این رفت‌وآمدها نشان از علاقه‌مندی دو طرف به برقراری همکاری‌های همه‌‌‌‌‌‌جانبه دارد. او سپس اطلاعاتی از موقعیت اقتصادی بلاروس ارائه کرد و گفت: بلاروس با ۹‌میلیون نفر جمعیت از صنعت پیشرفته‌‌‌‌‌‌ای برخوردار بوده و ارزش مراودات تجاری آن به ۷۶.۹‌میلیارد دلار می‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت مینسک یکی از مزیت‌های صنعتی کشور متبوع خود را خودروسازی این کشور دانست و گفت: خودروسازی بلاروس، صنعتی پیشرو به‌شمار می‌آید و در تولید انواع خودروهای سواری و کشنده فعال است. کشور ما همچنین در تولید محصولات پتروشیمی، چوب، مواد اولیه تولید مبل و کاغذ و البته مواد غذایی نیز توسعه پیدا کرده‌است؛ به‌طوری که بلاروس اکنون درمیان ۱۰ کشور تولیدکننده روغن کلزا قرار دارد.

او در ادامه، گردشگری سلامت، گردشگری ورزش، شکار و گردشگری صنعتی را نیز جزو مزیت‌های بلاروس برای گسترش سطح همکاری‌‌‌‌‌‌ها دانست و گفت: اتاق بازرگانی و صنعت مینسک، بزرگ‌ترین اتاق بلاروس به‌شمار می‌آید و فعالان اقتصادی ایرانی برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های این کشور، می‌توانند اطلاعات همتایان خود را از روی سایت اتاق مینسک مشاهده کنند. سرگئی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تجارت ایران و بلاروس به عدد یک‌میلیارد دلار برسد، گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا مایه خوشحالی است و این تحولات می‌تواند به رشد مراودات ما کمک کند.

مذاکره برای برقراری پرواز مستقیم میان ایران و بلاروس

در ادامه این جلسه، رئیس دفتر آسیای‌مرکزی، قفقاز و روسیه، سپیده اکبرپور نیز طی سخنانی به روابط حسنه ایران و بلاروس در سال‌های گذشته اشاره کرد و اینکه در این سال‌ها هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری و سیاسی میان دو کشور در رفت و آمد بوده‌‌‌‌‌‌اند. اکبرپور افزود: در هفته گذشته، شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد و در این اجلاس همکاری‌های مشترک در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و معدنی، مکانیزم تهاتر، تبادل هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری، بر‌‌گزاری همایش و نمایشگاه، برقراری خط پرواز مستقیم و توسعه همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور مورد تاکید قرارگرفت.

اکبرپور با تاکید بر تاسیس اتاق مشترک یا شورای مشترک میان دو کشور گفت: ما در ایران آماده پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری از بلاروس هستیم و می‌توانیم تسهیلاتی در زمینه اقامت و ترانسفر به آنها ارائه کنیم. همچنین با توجه به امضای یک یادداشت تفاهم همکاری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت بل‌اکسیم گارانت بلاروس امکان مبادلات مالی نیز بین دو طرف تسهیل شده‌است. همچنین دمیر زدورو، رایزن بازرگانی سفارت بلاروس در ایران، به تمایل شرکت‌های بلاروسی برای همکاری با فعالان اقتصادی ایرانی اشاره و ابراز امیدواری کرد ارزش مراودات تجاری دو کشور از طریق توسعه تعاملات تجار ارتقا پیدا کند. در ادامه این جلسه، تعدادی از شرکت‌های بلاروسی به معرفی توانمندی‌های خود در حضور همتایان ایرانی خود پرداختند و سپس یادداشت تفاهم نیز میان طرفین امضا شد.