تجارت در سرزمین نقره

اقتصاد آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌‌‌‌‌ترین اقتصادهای آمریکای‌لاتین است. آرژانتین با جمعیتی بالغ بر ۴۶میلیون نفر، دارای یک بازار داخلی قوی و منابع طبیعی غنی است که به‌طور گسترده در صنایع مختلف، از جمله صنعت خودرو و معدن بهره‌‌‌‌‌برداری می‌شود. کشاورزی نیز نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد. آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مانند گندم، ذرت، گوجه‌فرنگی و گوشت قرمز است. هشتمین کشور پهناور جهان با جمعیتی بیش از ۴۶‌میلیون نفر، تولید ناخالص داخلی ۶۳۲‌میلیارد دلار به قیمت‌های جاری را در سال‌۲۰۲۲ میلادی به‌ثبت رسانده است. تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور در همان سال، بیش از ۱۳.۶‌هزار دلار در سال ‌بوده‌است.

طی دهه‌های گذشته، اقتصاد آرژانتین با چالش‌های متعددی مواجه‌شده و مشکلاتی مانند تورم بالا، نرخ ارز ناپایدار، بدهی عمومی زیاد و عدم‌ثبات سیاسی، تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد این کشور گذاشته است. در سال‌های اخیر، دولت‌های آرژانتین تلاش کرده‌اند تا با اصلاحات اقتصادی و سیاسی، وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند. این تلاش‌ها شامل اصلاحات در بخش مالی، کاهش بدهی عمومی، تنظیم نرخ ارز و اصلاحات در سیستم مالیاتی می‌شود.

  تنوع بازرگانی

تجارت یکی از عوامل مهم رشد در اقتصاد کشور آرژانتین است. آرژانتین با جمعیت قابل‌توجه و بازار داخلی قوی، منابع طبیعی غنی و بخش‌های مختلف و متنوع اقتصادی، یک مقصد جذاب برای تجارت بین‌المللی است. رشد اقتصادی آرژانتین در دهه‌های گذشته باعث‌شده تا این کشور به یکی از بازارهای مصرفی بزرگ در جهان تبدیل شود. آرژانتین عضو گروه۲۰ بوده و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، معدنی و صنعتی در جهان است. صنایع مختلف در آرژانتین آنچنان توسعه‌یافته‌‌‌‌‌اند که در بازارهای بین‌المللی، امکان رقابت با محصولات مشابه را پیدا کرده‌‌‌‌‌اند. این صنایع شامل صنایع خودرو، نفت و گاز و مواد غذایی است. این کشور در سال‌۲۰۲۱ میلادی ۷۸‌میلیارد دلار صادرات و ۶۳‌میلیارد دلار واردات انجام داده‌است. این حجم صادرات با تبادل بیش از ۱۲۰۰ نوع کالا و با همکاری ۱۵۳ کشور در سطح جهان انجام گرفته‌‌‌است. واردات این کشور نیز شامل بیش از ۴‌‌هزار نوع کالا  است که از مبدا ۱۷۷ کشور مختلف در جهان به آرژانتین واردشده‌اند. عمده صادرات آرژانتین در سال‌۲۰۲۱ میلادی شامل ذرت، روغن سویا، کامیون‌‌‌‌‌های دیزلی و گندم می‌شود. واردات این کشور نیز عمدتا از گاز طبیعی و مشتقات نفتی، سویا، قطعات الکتریکی و واکسن تشکیل شده‌است. میانگین وزنی تعرفه گمرکی در این کشور ۶.۵۱‌درصد است که قریب به یک‌چهارم واردات این کشور در سال‌۲۰۲۱ میلادی از پرداخت این تعرفه معاف بوده‌است. اتاق بازرگانی آرژانتین نقشی فعال در توسعه‌تجارت خارجی این کشور دارد. این سازمان با بر‌‌گزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های تجاری، فرصت‌های صادراتی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند و با ترویج تجارت با کشورهای دیگر، راه ورود بازارهای جدید را برای صادرات آرژانتینی‌‌‌‌‌ها هموار می‌کند.

 شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای

آرژانتین دارای شرکای تجاری متعددی در سطح جهان است. این شرکای تجاری نقش بسیار مهمی در مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی آرژانتین دارند. این کشور، مبادلات بازرگانی گسترده‌ای با قدرت‌های اقتصادی دیگر در سراسر جهان دارد. چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آرژانتین محسوب می‌شود و دو کشور با هم مبادلات گسترده‌ای در زمینه مواد معدنی، محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی دارند. نزدیک به ۸‌درصد صادرات آرژانتین در سال‌۲۰۲۱ میلادی راهی جمهوری خلق چین شده و ۲۱‌درصد واردات آرژانتین نیز از مبدا این کشور انجام گرفته‌است. آرژانتین با ایالات‌متحده نیز روابط تجاری نزدیکی دارد. این دو کشور در زمینه تبادل کالاها و خدمات و سرمایه‌گذاری مشترک همکاری می‌کنند. در سال‌۲۰۲۱، ایالات‌متحده به ترتیب ۹.۳۷ و ۶.۴۱‌درصد واردات و صادرات آرژانتین را به خود اختصاص داده‌است. علاوه‌بر این  آرژانتین با کشور برزیل روابط اقتصادی گسترده‌ای دارد. نزدیک به ۱۵‌درصد صادرات آرژانتین در سال‌۲۰۲۱ راهی برزیل شده و بیش از ۱۹.۵‌درصد واردات آرژانتین نیز از مبدا این کشور بوده‌است. آرژانتین همچنین با کشورهای دیگر حوزه آمریکای‌جنوبی و مرکزی مانند پاراگوئه، شیلی و مکزیک نیز مبادلات تجاری گسترده‌ای دارد.

Untitled-1 copy

 قریب به صد سال ‌تجربه

نیاز به حفظ اصول آزادی اقتصادی و ابتکار خصوصی، باعث شد تا بازرگانان، صنعتگران، واردکنندگان، کشاورزان و صاحبان صنایع آرژانتینی در سال‌های ابتدایی قرن حاضر در چارچوب نهادی که منافع آنها را در‌برابر مقامات دولتی نمایندگی کند، در کنار هم جمع شوند. علاوه‌بر این، از آنجا که روابط تجاری، بدون حضور موثر بخش‌خصوصی آرژانتین با همتایان خارجی، ناکافی خواهد بود، چارچوب نهادی جدید وظیفه نمایندگی از تجار آرژانتینی در‌برابر جامعه تجاری جهانی را نیز برعهده گرفت. برای این منظور، در تاریخ 7 نوامبر 1924، «اتاق فرهنگ، بازرگانی، صنعت و تولید آرژانتین» در شهر بوئنوس‌آیرس تشکیل شد. این نهاد به‌سرعت توسعه یافت و در تاریخ 12 سپتامبر 1927، به موجب دستورالعملی، با نام فعلی «اتاق بازرگانی و صنعت آرژانتین» و با حقوق قانونی مشخص، نماینده همه افرادی شد که عملیات تجاری انجام می‌دهند.

 مدلی با قانون خصوصی

فعالیت اتاق بازرگانی در کشور آرژانتین مبتنی بر مدل آنگلوساکسون است. مدل آنگلوساکسون، مدلی مبتنی بر عضویت داوطلبانه در اتاق بازرگانی است. در این شیوه، وظیفه عمومی برای اتاق بازرگانی تعریف نشده‌است و هیچ حکم قانونی نیز مبنی‌بر پرداخت اجباری دولت برای حمایت از آن وجود ندارد. درواقع اتاق به‌عنوان شخص حقوقی و‌برابر با دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌‌ها، ثبت می‌شود، لذا می‌توان اتاق با مدل آنگلوساکسون را، یک سازمان غیرانتفاعی تحت‌قوانین خصوصی دانست که به‌دنبال حفاظت از منافع کارآفرینان، بر اساس عضویت داوطلبانه است. این مدل تحت‌عناوین مدل آنگلوساکسون، انگلیسی- آمریکایی یا قوانین خصوصی شناخته می‌شود و ابتدا در مستعمرات انگلیس در سراسر جهان مورد‌استفاده قرارگرفت. شیوه فعالیت آنگلوساکسون، نخستین‌بار توسط کارآفرینان مهاجر به آمریکای‌شمالی مورد‌استفاده قرارگرفت و اولین اتاق از این نوع در آمریکای‌شمالی، در سال‌1798 و در شهر نیویورک راه‌اندازی شد. امروزه این مدل بیشتر در کشورهای انگلیسی زبان مانند ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا دیده می‌شود. محدودیت درآمدهای ناشی از حق‌عضویت و نیاز به جست‌وجو برای ارائه خدمات جدید برای کسب درآمد به دلیل استقلال مالی اتاق‌ها، از معضلات این شیوه عملکرد است.

 عضویت و ساختار

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شکل‌گیری سیستم آنگلوساکسون، عضویت اختیاری است. بر اساس قانون خصوصی، کسب‌وکارها می‌توانند سازمان خود را ایجاد‌کرده و سپس مقررات مرتبط را پذیرفته، هیات‌رئیسه را انتخاب، هزینه‌های عضویت را ایجاد و برنامه‌های داخلی خود را اجرا کنند، لذا تفاوتی میان قانون ایجاد اتاق بازرگانی و سایر سازمان‌های غیرانتفاعی وجود ندارد و اتاق بازرگانی نیز مانند سایر سازمان‌ها شکل‌گرفته و به فعالیت می‌پردازد.ساختار اتاق بازرگانی آرژانتین شامل مجمع‌عمومی، هیات‌مدیره و کمیته‌‌‌‌‌های مختلف است. اتاق بازرگانی و خدمات آرژانتین، دارای چندین کمیته در بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری و خدماتی است که اهداف این نهاد اقتصادی را پیگیری می‌کنند. از جمله این کمیته‌‌‌‌‌ها می‌توان به تجارت داخلی، تجارت خارجی، ترویج کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، مسائل مالیاتی، مسائل کارگری، توریسم، اقتصاد دیجیتال و توسعه‌پایدار اشاره کرد. مجمع‌عمومی شامل اعضای اتاق بازرگانی آرژانتین می‌شود. اعضای مجمع‌عمومی، دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات اصلی اتاق را تعیین می‌کنند، همچنین در این مجمع، انتخاب هیات‌مدیره و تعیین سیاست‌های مالی نیز انجام می‌شود.

 هیات‌مدیره نیز مسوول رهبری و مدیریت کلی اتاق بازرگانی آرژانتین است. این هیات شامل اعضا و مدیران اجرایی می‌شود که وظایف مدیریتی، تصمیم‌گیری و نظارت را بر عهده دارند، همچنین هیات‌مدیره، نماینده CAC در سازمان‌ها و اجتماعات بین‌المللی است.

 کارکردها و عملکرد

اتاق بازرگانی و خدمات آرژانتین (CAC) به‌عنوان یک نهاد معتبر و تاثیرگذار، نقش مهمی در تقویت و پشتیبانی از تجارت و خدمات در آرژانتین ایفا می‌کند و به‌عنوان نماینده اعضا و صنایع مختلف در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند. CAC یکی از 6نهاد قدرتمند نماینده کسب‌وکارها در آرژانتین است که شامل اتاق بازرگانی و خدمات آرژانتین، جامعه روستایی آرژانتین، انجمن صنعتگران، اتاق بازرگانی تولیدکنندگان، بورس و انجمن بانک‌های خصوصی آرژانتین (ADEBA) می‌شود. این سازمان تلاش می‌کند تا با ارائه خدمات متنوعی به اعضا، از جمله مشاوره تجاری، آموزش حرفه‌‌‌‌‌ای، ترویج و تبلیغات تجاری، ارتباطات بین‌المللی و روابط عمومی، شرایط تجارت کالا و خدمات در آرژانتین را تسهیل کند، همچنین CAC نقش مهمی در تدوین سیاست‌های تجاری و اقتصادی آرژانتین دارد. آنها با دولت و سایر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط همکاری می‌کنند تا برنامه‌‌‌‌‌ها و سیاست‌هایی را تدوین و اجرا کنند که تجارت و خدمات را در آرژانتین ترویج و توسعه دهند.

در سطح بین‌المللی، اتاق بازرگانی آرژانتین عضو شورای بازرگانی و تولیدکشورهای آمریکایی (CICYP) است که منافع فعالیت‌های بخش‌خصوصی را نمایندگی می‌کند و مسائل اقتصادی در آمریکا را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این نهاد همچنین عضو انجمن ایبرو-آمریکایی اتاق‌های بازرگانی (AICO) و شعبه آرژانتین اتاق بازرگانی لاتین در ایالات‌متحده (CAMACOL) است. بعضی از سازمان‌هایی که اتاق در جلسات آنها به‌عنوان نماینده کسب‌وکارهای آرژانتینی شرکت می‌کند شامل برنامه AL-INVEST اتحادیه اروپا، شورای مشاوره گمرک، شورای اتاق‌های بازرگانی کشورهای گروه 20، شورای تجارت بین‌المللی وزارت امورخارجه آرژانتین، کمیسیون کاربران حمل‌ونقل، شورای‌ملی اشتغال و چندین نهاد و سازمان مهم اقتصادی دیگر در سطح داخلی و بین‌المللی می‌شود.

 زندگی‌نامه رئیس اتاق

ناتالیو ماریو گرینمن، متولد شهر کونکوردیا در تاریخ 31 مه 1952، یک سابقه طولانی در بخش تجارت کشور آرژانتین دارد. او در سن 21 سالگی به اتاق بازرگانی گرافیک انترریوس پیوست و بعدها به اتحادیه صنعت گرافیک آرژانتین ملحق شد. او به‌عنوان دبیر انجمن بازرگانی، صنعت و خدمات کونکوردیا خدمت کرد و بین سال‌های 1988 تا 1996 به‌عنوان رئیس این نهاد فعالیت کرد. دوره ریاست او بیشترین مدت زمان ریاست در تاریخ این نهاد بود. گرینمن در سال‌1985 به اتحادیه اقتصادی انتر ریوس پیوست و بین سال‌های 1991 تا 1995 ریاست این اتحادیه را برعهده داشت. با دانش گسترده در حوزه تجارت، گرینمن همچنین در بخش عمومی فعالیت کرده و به‌عنوان رئیس دفتر مشاوران معاونت بنادر کشور آرژانتین و مشاور فنی فرماندار استان انتر ریوس در بخش اقتصادی کشور آرژانتین خدمت کرده‌است، همچنین او عضو بسیاری از کمیته‌‌‌‌‌ها و کمیسیون‌های محلی و منطقه‌ای از جمله کمیته بین‌‌‌‌‌حکومتی

سالتو گرانده، شورای شهری تولید کونکوردیا و کمیسیون شهری پارک صنعتی کونکوردیا بوده‌است. وی در سال‌1985 به اتاق بازرگانی و خدمات آرژانتین (CAC) پیوست و از آن زمان به بعد در مقام‌‌‌‌‌های مختلف در هیات‌مدیره و هیات اجرایی این نهاد فعالیت کرده‌‌است. او از اواخر دهه‌2010 میلادی ریاست این اتاق را برعهده گرفته و در سال‌2023 میلادی‌بار دیگر به‌عنوان رئیس این نهاد اقتصادی برگزیده شده‌است.