یونس ژائله در دیدار با رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی و هیات همراه در اتاق تبریز، بر ضرورت ورود فعالانه بیمه‌‌‌ها به حوزه واردات و صادرات تاکید کرد و افزود: زمانی که مجموعه یا شخصی ریسک سرمایه‌گذاری را به‌‌‌خصوص در حوزه بین‌المللی می‌‌‌پذیرد، نیازمند تضمین معتبر است؛ چراکه سرمایه‌گذار نمی‌‌‌تواند به‌‌‌تنهایی تمامی ریسک‌‌‌ها را بر عهده بگیرد. ژائله تصریح کرد: در تمامی دنیا شرکت‌های بیمه در این زمینه به‌‌‌صورت تخصصی فعالیت داشته و مدیریت ریسک می‌کنند، اما ایران جزو کشورهای با ریسک بالا در حوزه تجارت است. در واقع سازمان‌های بیمه‌‌‌ای کشور ما در مقایسه با کشورهای هم‌‌‌تراز از نظر جمعیتی عقب مانده‌‌‌اند. بنابراین نبود بیمه‌‌‌ها در حوزه تجارت بین‌الملل در کشور ما کاملا محسوس است و به حرکت جسورانه در این زمینه نیاز داریم. رئیس اتاق تبریز در ادامه بر لزوم تدوین برنامه مشخص در خصوص ارائه خدمات بیمه‌‌‌ای تاکید کرد و ادامه داد: بیمه‌‌‌ها باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند و با الگوبرداری از کشورهای موفق، طرح‌‌‌های جدید ارائه دهند. وی یکی از وظایف سازمان‌های بیمه‌‌‌گر بزرگ را توسعه تجارت بین‌الملل عنوان کرد. ژائله همچنین تسریع فرآیند رسیدگی به پرونده‌‌‌ها در سازمان‌های بیمه‌‌‌ای را خواستار شد و افزود: تاخیرهای صورت‌گرفته از سوی بیمه‌‌‌ها با توجه به بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور، سبب وارد شدن خسارات زیادی به شرکت‌ها می‌شود، این در حالی است که بیمه‌‌‌ها موظفند در کمترین زمان ممکن به تعهدات خود عمل کنند.

علی استادهاشمی، رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی ایران نیز در این دیدار از آمادگی برای طراحی خدمات بیمه‌‌‌ای متناسب با نیاز صنعتگران خبر داد.

وی گفت: در این راستا ضروری است شرکت‌ها و مجموعه‌‌‌ها نیازهای خود را طرح کنند تا براساس آن طرح ویژه‌‌‌ای در سازمان‌های بیمه‌‌‌گر تدوین شود. استادهاشمی از آغاز اجرای طرح بیمه صادرات در یکی از واحدهای صنعتی خبر داد و افزود: در تلاش هستیم این طرح در سایر شرکت‌های بیمه‌‌‌ای نیز اجرایی شود تا از این طریق ریسک معاملات کاهش یابد و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در کشور باشیم. رضا جعفری، عضو هیات‌رئیسه اتاق تبریز، نیز در این نشست خواستار صدور مجوز برای احراز شرایط بیمه تکمیلی در واحدهای تولیدی کوچک که زیر ۱۰نفر نیروی کار دارند، شد. وی افزود: در شرایط فعلی هزینه‌‌‌های درمان برای کارگران و اقشار ضعیف درآمدی جامعه بسیار سنگین است، اما متاسفانه امکان بهره‌‌‌مندی از مزایای بیمه تکمیلی تنها برای شرکت‌های بزرگ میسر است و همین امر به ضرر کارگران است. جعفری همچنین بر لزوم فعال‌‌‌تر کردن صندوق تامین خسارت‌‌‌های بدنی برای افرادی که دارای بیمه شخص ثالث نیستند تاکید کرد.