قیمت شیر گران تر می‌شود؟

گروه بازرگانی - مدیر عامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی از بررسی پیشنهاد ‌افزایش ۱۰ درصدی نرخ شیر نایلونی در سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده خبر داد.

صنایع لبنی در پی افزایش قیمت شیر خام، افزایش ۲۵ درصدی نرخ فرآورده‌های لبنی را از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده خواستار شدند که در اولین اقدام از روز شنبه بدون تصویب سازمان حمایت نرخ شیر نایلونی را با ۱۰ درصد افزایش ۶۶۰ تومان می‌فروشند. به گزارش «ایسنا»، مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه پیشنهاد این اتحادیه به زودی رسمی و مصوب خواهد شد، افزود: افزایش ۱۰ درصدی قیمت شیر نایلونی در استان فارس مصوب شده و شیر نایلونی در این استان ۶۶۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت شیر نایلونی طبق مصوبه کارگروه‌های استان‌ها باید ۶۰۰ تومان باشد، اما مدیران صنایع لبنی می‌گویند به دلیل اینکه قیمت شیر خام افزایش داشته آنها هم از این نرخ مصوب سرپیچی می‌کنند. ماه امسال سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده مجوز افزایش ۱۰ درصدی نرخ فرآورده‌های لبنی را صادر کرد که این افزایش مربوط به افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و بسته‌بندی بوده و با احتساب ثابت بودن نرخ شیر خام ۴۵۰ تومانی تصویب شده، اما اکنون به گفته رییس اتحادیه‌ فرآورده‌های لبنی نرخ شیر خام با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۲۰ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت شیر در نیمه دوم سال خبر داد و در عین حال گفت که دولت در این نرخ‌گذاری دخالتی نخواهد داشت.

محمدعلی ضیغمی با تشریح چگونگی نرخ‌گذاری شیر در نیمه دوم امسال گفت: پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کارخانه‌های طرف قرارداد بابت شیر یارانه‌ای از روز سه شنبه این هفته آغاز شده است.

به گفته ضیغمی، با پیگیری صورت گرفته و همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر در اختیار وزارت بازرگانی قرار گرفت تا به کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی طرف قرارداد برای توزیع شیر یارانه‌ای پرداخت شود.

ضیغمی همچنین در مورد تغییر قیمت شیر در نیمه دوم سال گفت: نرخ خرید شیر هم‌اکنون به صورت توافقی میان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی و اتحادیه‌های تولیدکننده شیر خام هر استان، تحت نظارت و مدیریت استانداری‌ها در کمیته‌هایی تعریف شده تعیین می‌شود؛ بنابراین نرخ شیر در نیمه دوم سال، تابع نرخ‌گذاری دولتی نیست. به گفته او، در سنوات گذشته به صورت معمول نرخ شیر خام در نیمه دوم سال متفاوت از نیمه اول بوده است که البته این موضوع تنها مربوط به بخشی از شیر بود، اما به دلیل اینکه دولت دیگر نرخ‌گذار شیر نیست، قیمت این محصول در نیمه دوم امسال تابع شرایط و توافقی است که بین کارخانه‌ها و تولیدکنندگان شیر خام اتفاق می‌افتد.