تنگناهای صنعت نساجی

گروه بازرگانی - یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از تعیین تعرفه ۲۰ درصدی برای پنبه در پی نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی سابق خبر داد و گفت: خلیلیان چند ماه پیش خواستار افزایش تعرفه پنبه شده بود که به نظر می‌رسد این افزایش تعرفه به تازگی اجرا شده است. حسن صدرالغروی در گفت‌وگو با «ایسنا» ادعا کرد که افزایش تعرفه پنبه برای صنعت ریسندگی، بافندگی کشور فاجعه‌بار است و قیمت محصولات تولید داخل را در مقایسه با کالاهای خارجی افزایش می‌دهد که این روند باعث سرازیر شدن نخ‌های خارجی به بازار کشور می‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: متاسفانه پنبه تولید داخل کیفیت بالایی نداشته و رگه‌هایی از الیاف پلی پروپیلن در آن وجود دارد که استفاده از آن‌را در صنعت نساجی با مشکل مواجه می‌کند. اگر فقط پنج هزار تن از ۶۰ هزار تن پنبه تولید داخل صادر شود، آن وقت عیوب این پنبه مشخص می‌شود. به گفته صدرالغروی، بیش از ۴۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت نساجی کشور و همچنین ۱۵۰ هزار نفر در بخش ریسندگی کار می‌کنند.

تعرفه واردات پنبه تا پیش از افزایش آن حدود ۵/۴ درصد بود. فعالان صنعت نساجی تاکنون بارها نسبت به اعمال ممنوعیت واردات پنبه به کشور و یا افزایش تعرفه این محصول هشدار داده‌اند پیش‌تر نیز مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابراز نگرانی از افزایش تعرفه واردات پنبه به کشور اعلام کرده بود که نساجان متعهد به خرید پنبه تولید داخل شده‌اند و نیاز به ممنوعیت یا افزایش تعرفه نیست.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرده است که امسال مانند سال قبل در آستانه فصل برداشت پنبه، واردات این کالا به کشور ممنوع نشود. وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته در حالی اقدام به ممنوعیت واردات پنبه کرد که قیمت جهانی آن پایین آمده بود، در همان زمان صنعتگران چینی پنبه را به قیمت دو تا ۵/۲ دلار خریداری کردند و در حال حاضر محصولات تولید شده از آن پنبه به قیمتی ارزان‌تر از قیمت فعلی پنبه وارد کشور می‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، گفت: در شرایطی که قیمت پنبه افزایش حدود سه برابری داشته است، دولت باید با اتخاذ سیاست‌های حمایتی همچون معافیت مالیاتی و کمک به واردات پنبه مورد نیاز، واحدهای نساجی را برای عبور از این بحران یاری کند.

به گفته وی قاسم اسلام‌پناه ممنوعیت ۴۵ روزه واردات پنبه به کشور در سال گذشته لطمات سنگینی را به واحد‌های نساجی وارد کرد و بسیاری از واحد‌ها مجبور به تعطیلی شدند.

سال گذشته در آستانه فصل برداشت پنبه در کشور وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی غیرمنتظره واردات پنبه به کشور را ممنوع اعلام کرد. این کار اگرچه در ظاهر با هدف حمایت از پنبه‌کاران داخلی انجام شد، اما طبق گفته کارشناسان، نه تنها پنبه‌کاران از این ممنوعیت سودی نبردند، بلکه کارخانه‌های نساجی نیز به دلیل کمبود مواد اولیه با افت شدید تولید مواجه شدند. اما امسال وزارت جهاد کشاورزی با تغییر سیاست وارداتی خود تصمیم گرفته است که با افزایش تعرفه، حمایت از تولید داخلی را پیش ببرد.