مجلسی‌ها می‌توانند به اتاق بیایند

گروه بازرگانی- هفتمین دوره انتخابات هیات‌مدیره اتاق تعاون برای تعیین ۷ نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل در حالی امروز برگزار می‌شود که پیش از این، برخی ابهامات در مورد رد صلاحیت چندتن از کاندیداهای اصلی این اتاق از سوی کمیته نظارت بر انتخابات اتاق تعاون مطرح شد و انتخابات پیش رو را به چالش کشاند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، انتخابات هیات‌مدیره اتاق تعاون که هر سه سال یک بار انجام می‌شود، امسال حاشیه‌هایی داشت و یکی از مهم‌ترین این حاشیه‌ها، رای کمیته نظارت بر این انتخابات مبنی بر رد صلاحیت برخی کاندیداها از جمله رییس فعلی این اتاق بود.

موضوعی که البته با غیرقانونی خواندن جلسه‌ کمیته نظارت بر انتخابات که در باب تایید یا رد صلاحیت کاندیداها برگزار شده بود، به نوعی تکذیب شد.

در این باره، یک عضو هیات‌مدیره اتاق تعاون ایران با اشاره به برخی اشکالات قانونی در عدم تایید صلاحیت ۲ تن از کاندیداهای عضویت در هیات‌مدیره اتاق تعاون مرکزی به «فارس» گفت: کمیته تایید صلاحیت کاندیداها وجاهت قانونی ندارد. حسین نجابت در عین حال مشروط کردن تایید صلاحیت ۲ تن از کاندیداهای عضویت در اتاق تعاون مرکزی به تایید دستگاه‌ ذی‌ربط را غیراصولی دانست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر و پرورش آبزیان نیز که خود یکی از رد صلاحیت شده‌ها بود، خاطرنشان کرد: مطابق قانون تا زمانی که کاندیداها رسما رد صلاحیت نشوند، حق حضور در انتخابات را دارند. ارسلان قاسمی تاکید کرد: تایید صلاحیت‌ نمایندگان تعاونی‌ها به طور عام در اختیار کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضائیه و مجموعه دولتی تعاون است و همین امر، رای کمیته نظارت بر انتخابات را غیرقانونی می‌کند.

حال این که چرا و چگونه رای کمیته نظارت بر انتخابات، «غیرقانونی» خوانده می‌شود و اساسا چگونه نظارتی بر انتخابات یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های رسمی بخش خصوصی کشور اعمال می‌شود که به این ترتیب، می‌توان آرای کمیته نظارت بر انتخابات آن اتاق را غیراصولی خواند، خود جای تامل دارد، اما در هر حال، انتخابات اتاق تعاون امروز برگزار می‌شود تا از بین ۳۲ کاندید هیات‌مدیره (۵ نفر کاندید از دولت، ۴ کاندید از مجلس و ۲۳ کاندید از بخش تعاونی)، هفت عضو اصلی هیات‌مدیره این اتاق انتخاب شوند.

باید گفت که طبق بند «ج» ماده ۱۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه، هیچ یک از نمایندگان دولتی حق شرکت در انتخابات هیات‌مدیره اتاق تعاون را ندارد، اما قانون در این باره، منعی برای نمایندگان مجلس قائل نمی‌شود و نمایندگانی که در این زمینه انتخاب می‌شوند، می‌توانند به عضویت هیات‌مدیره این اتاق درآیند.

همزمان با انتخابات هیات‌مدیره اتاق تعاون، انتخابات هیات بازرسی این اتاق هم انجام می‌شود تا دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل این هیات از میان کاندیداهای مطرح انتخاب شوند.