گروه بازرگانی - روز گذشته دکتر علی طاهری، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به همراه اعضای هیات عامل این سازمان در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به ارائه آمار و عملکرد این سازمان در ۶ماه سال‌جاری و روند پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌ای سازمان بنادر بپردازند. به گفته علی طاهری مجموع عملیات کانتینری در بنادر کشور به یک‌میلیون و ۱۰۰هزار TEU در ۶ماه سال‌جاری رسیده که این عملیات ۵/۱۹درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ارتباطات مستمری با سازمان IMO در خصوص کشتی ربوده شده ایرانی برقرار شده است، خاطرنشان کرد: پیشنهادهای مختلفی برای مقابله و پیش‌گیری از وقوع دزدیده شدن کشتی‌ها جهت اخذ تصمیمات بین‌المللی مطرح شد که یکی از موارد پیش‌بینی شده تجهیز کشتی‌هایمان به تسهیلات جنگی جهت امنیت دریانوردی است. در همین راستا مقرر شد این تصمیم در جلسه بعدی سازمان جهانی دریانوردی در لندن مطرح شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشنهادهای مختلفی مطرح و آمادگی ایران برای مقابله نظامی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه شماره ۱۸۳۸ استفاده از تجهیزات نظامی کشورها برای برخورد و مقابله با دزدان دریایی را صادر کرد و این قطعنامه حاصل تلاش و رایزنی کشورهای مختلف بود.

طاهری در ادامه بیان کرد: توافقات انجام شده باعث آزادسازی کشتی ایران دیانت شد که در این میان مبالغی نیز پرداخت شد که نمی‌توان به ذکر این مبالغ پرداخت.

مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه تاکید کرد: گزینه‌های نظامی و مذاکره‌ای برای آزادسازی کشتی مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که از طریق مذاکره و پرداخت نقدی بهتر و زودتر می‌توانیم به نتیجه برسیم.

طاهری در ادامه به نشست سران حاشیه دریای خزر و تصمیمات موثر این نشست یک روزه اشاره کرد و گفت: این نشست ۲هفته پیش در آستاراخان روسیه برگزار شد و با توافقات صورت‌گرفته به نظر می‌رسد تحولات خوبی در حال شکل‌گیری است، این در حالی است که افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایجاد حمل‌و‌نقل‌های ترکیبی از موارد مهم روند رشد در این کشورها است.

در همین راستا نجفی،‌ معاون دریایی سازمان بنادر در پاسخ به سوالی درخصوص قطعنامه ۱۹۷۵ و پذیرش مفاد این قطعنامه توسط عراق اظهار داشت: یازده شهریورماه سال جاری اجلاسی میان ایران و عراق برای بررسی و پذیرش مفاد قطعنامه ۱۹۷۵ برگزار شد که این جلسه مقدمه‌ای برای تشکیل دفتر CBC جهت لایروبی اروند بود.

وی افزود: طرف عراقی کلیه مفاد قطعنامه را پذیرفته است و توافقات در چارچوب موافقنامه پیش می‌رود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص خارج‌سازی شناورهای مغروقه از آبراه خورموسی گفت: مفاد قرارداد منعقد شده با شرکت تایدواتر شامل استفاده از شرکت خارجی است که تا این اقدام صورت نگیرد، پیش‌پرداختی از سوی سازمان بنادر به تایدواتر پرداخت نمی‌شود که متاسفانه این شرکت تاکنون موفق به عقد قرارداد با شریک خارجی نشده است.

در ادامه علیرضا ساطعی، معاون امور بندری سازمان بنادر نیز درخصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر گفت: نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان ارزش قراردادهای منعقد شده بخش‌خصوصی در بنادر است که بخشی در مرحله ساخت پروژه‌ها و طراحی است. این در حالی است که ۱۰۰میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در ترمینال اپراتورها اختصاص یافته است.