گروه بازرگانی- برنده تندیس استاندارد سال ۸۷، در نشستی خبری به تشریح وضعیت تولید و واردات لامپ کم‌مصرف در کشور پرداخت. احسان میوه‌چی در خصوص قاچاق لامپ کم‌مصرف به کشور گفت: واردات لامپ کم‌مصرف منجر به کم‌فروشی می‌شود زیرا لامپ‌های تولید داخل با ظرفیت ۸هزار ساعت عمر به فروش می‌رسد ولی توان واقعی لامپ‌های وارداتی از توانی که روی بسته‌بندی آن نوشته شده کمتر و تقریبا نصف است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۷۰ تا ۸۰درصد لامپ‌های موجود در بازار از مبادی رسمی و غیررسمی وارد می‌شود، افزود: اعتقاد من بر این است که اداره استاندارد می‌تواند نظارت خود را تقویت کند.وی مبادی قاچاق لامپ کم‌مصرف در کشور را، مرزهای مشترک با عراق و ترکیه اعلام کرد.

مدیرعامل «شرکت افراتاب» که کار خود را از سال ۷۷ آغاز کرده است، افزود: این شرکت اگرچه توان رقابتی از لحاظ قیمت با کالاهای چینی را نداشت ولی از حیث برتری کیفیت توانست نگاه مشتریان را معطوف به خود کند.

میوه‌چی گفت: با هدف رسیدن به کیفیت برتر لامپ کم‌مصرف دو سال کار سخت تحقیق و طراحی انجام شد و نوآوری در این صنعت منجر به ارائه ۴ محصول جدید در هر سال شد به طوری که هم‌اکنون ۱۶مدل لامپ کم‌مصرف از سوی این شرکت تولید می‌شود.وی اقدام دیگر این شرکت را تولید محصولات مخابراتی به خصوص تلفن همگانی دانست و ادامه داد: از دیگر محصولات مخابراتی این شرکت سیستم مسدودکننده موبایل است که با هدف جلوگیری از انتشار بلوتوث‌ در مترو و نیز استفاده سالن‌های کنفرانس و سینما، تاتر و دیگر مکان‌های تخصصی طراحی شده است.برنده‌ تندیس استاندارد سال ۸۷ بزرگ‌ترین پروژه انجام شده توسط این شرکت را تولید تقویت کننده موبایل در برج میلاد دانست که در آن ۹تقویت‌کننده موبایل و ۳۵۰آنتن برای طبقات مختلف تولید و نصب شده است. وی همچنین از افزودن یک خط تولید لامپ کم‌مصرف در اوایل سال‌ و افزودن خط سوم تولید تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری خبر داد.

میوه‌چی گفت: به این ترتیب تولید یک میلیون لامپ کم‌مصرف در هر ماه به توان تولیدی این شرکت افزوده می‌شود.

برنده تندیس استاندارد سال ۸۷ در ادامه گفت: این شرکت با همکاری ۳شرکت تولیدکننده دیگر طی قراردادی با وزارت نیرو تا پایان امسال ۳۵میلیون لامپ کم‌مصرف را تولید خواهد کرد.

میوه‌چی ادامه داد: وزارت نیرو درصدد است این مقدار لامپ را با یارانه ۷۰درصدی با قیمت هزارو ۱۵۰تومان در اختیار عموم بگذارد تا به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

وی با اعلام اینکه وزارت نیرو بر تولید لامپ‌های کم‌مصرف سفارش داده شده نظارت خواهد کرد گفت: این اقدام وزارت نیرو منجر به صرفه‌جویی شدید در مصرف انرژی خواهد شد به‌طوری که این شرکت طی ۱۰سال فعالیت موجب صرفه‌جویی ۵/۱میلیون دلاری انرژی برای کشور شده است.