هزینه‌های چندصدمیلیون تومانی خواب کشتی‌ها

گروه بازرگانی- رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی معتقد است که صادرات میعانات گازی، صادرات محصولات صنعتی است نه نفتی!

سیدحمید حسینی، نایب‌رییس کمیسیون تجارت و رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با انتقاد از گنگی و ابهام در تقسیم بندی صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور خاطرنشان کرد: مجزاسازی صادرات مواد نفتی و غیرنفتی در هیچ کشوری رسم نیست و این تفکیک از سال‌های ۶۷ و ۶۸ که صادرات‌مان عمدتا نفتی بود، آغاز شد. وی با اشاره به اینکه ۴۰درصد کل صادرات کشور مربوط به صنعت پتروشیمی است، اظهار داشت: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان توسعه تجارت، پتروشیمی بیشترین ارزش افزوده کشور را به همراه دارد که برای ایجاد بسترهای مناسب جهت رشد این محصول باید تلاش کرد.

حسینی افزود: در حال حاضر برای ۴۰هزار مترمکعب میعانات گازی در کشور فقط دومیلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که معتقدم این میزان سرمایه‌گذاری نیز بهتر از آن است که گاز کشورمان به سایر کشورها نظیر قطر سرازیر شود. وی با بیان اینکه صادرات میعانات گازی را باید تشویق کرد، گفت: صادرات میعانات گازی جنایت نیست. ما سالانه از «هیچ» حدود ۷ تا ۸میلیارد دلار درآمدزایی می‌کنیم و باید به این نکته توجه داشت که هر کالایی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند باارزش‌تر است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه صادرات میعانات گازی ارزش افزوده دارد و قابل رقابت است، گفت: رشد صادراتی در بخش‌های مختلف کشور سقف تعیین شده‌ای دارد اما تنها حوزه‌ای که قابلیت رشد و رقابت دارد صادرات نفت، گاز و پتروشیمی است.

وی از برگزاری سومین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت: این همایش با رویکرد اصلاح محیط کسب و کار، هفتم دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. در این همایش سعی شده از موضوعات داخلی فراتر رویم و به موضوعات بین‌المللی بپردازیم و قصد دعوت از تشکل‌های خارجی برای شرکت‌‌های خارجی برای شرکت در این همایش داریم.

حسینی در خصوص محورهای راهبردی رییس اتحادیه برای آینده گفت: ارتقای جایگاه اتحادیه فرآورده‌های نفتی از سطح داخلی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و جلب رضایت سازمان توسعه تجارت برای برگزاری این نمایشگاه‌ها، حضور فعال در بورس کالا و نفت، حرکت به سوی استانداردسازی کالاها و به روزرسانی پایگاه اطلاع‌رسانی این اتحادیه برای آشنایی اتحادیه‌ها و صادرکنندگان از وضعیت بازارهای هدف جزو اهدافمان است.

حسینی با اشاره به وضعیت اقتصاد دنیا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بیان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد برخی از کشورها و منابع خوب ارزی کشورمان که افزون بر ۱۱۵هزار میلیارد تومان در بانک‌های خارجی است، فرصت مناسبی برای شکستن تحریم‌ها فراهم شده است.

به گفته وی کاهش قیمت نفت در دنیا، سرمایه‌گذاری‌های آینده کشور را کاهش داده و فعالیت در چنین فضایی به تلاش، همفکری و حمایت بیشتری نیاز دارد.

رییس اتحادیه‌ فرآورده‌های نفتی در ادامه به آمایش صادراتی در کشور نظیرآمایش صنعتی اشاره کرد و گفت: باید برنامه‌ای منسجم جهت حمایت از تولید صادراتی تدوین شود در غیر این صورت رشد صادراتمان متوقف خواهد شد و برای رسیدن به صادرات ۲۰۰میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ باید به فکر جذب سرمایه‌گذاری بیشتر باشیم. حسینی در ادامه تصریح کرد: هر یک از صادرکنندگان عضو این اتحادیه طی دو و نیم سال گذشته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان هزینه خواب کشتی (دموراژ) پرداخت کرده‌اند که تاسف‌برانگیز است.

در ادامه این نشست نیما اسلامی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی هم با اشاره به افتتاح پروژه‌های پارس جنوبی عنوان کرد: اگر بتوانیم پالایشگاه‌هایی را تاسیس کنیم که میعانات گازی را به شرایط بهتری برساند قطعا می‌توانیم صادراتی با ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شناور شدن قیمت سوخت موجب کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد از سویی دیگر همواره شاهد آن بوده‌ایم که قیمت‌های دو نرخی موجب قاچاق و فساد شده‌ است.

همچنین حسین منیری، عضو هیات مدیره این اتحادیه نیز با اشاره به مشکلاتی که مصوبات ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز برای صادرات این بخش به وجود آورده است، عنوان کرد: این مشکلات هزینه‌های تولید و صادرات را در این حوزه بالا برده و در حال از دست دادن مشتریان خود در بازارهای بین‌المللی هستیم؛ چرا که کالا هفته‌ها در گمرک معطل می‌ماند.

به گفته وی مشکل اساسی در زمینه استانداردهای صادرات محصولات پتروشیمی این است که با وجود اینکه اکثر کالاهای تولیدی این صنعت دارای استاندارد اجباری است، اما به دلایل نامعلوم هیچ حمایتی از این کالاها نمی‌شود و کیفیت آنها در مرز و هنگام صدور ارزیابی می‌شود که این روند موجب از دست دادن بازارها شده است در حالی که همین اقدام می‌تواند در داخل انجام شود نه لب مرز.