وزیر بازرگانی: از اتاق بازرگانی گله دارم

ریحانه مظاهری- ۲۴ صادرکننده نمونه رتبه دوم کشور روز گذشته طی مراسمی در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران معرفی شدند.

وزیر بازرگانی در این مراسم همچون گذشته از لزوم اصلاح راهکارهای توسعه صادرات و تشکیل خوشه‌های صادراتی برای توسعه این بخش سخن گفت. عکس: حمید جانی‌پور

مسعود میرکاظمی از ارائه بحث تعرفه‌های ترجیحی در شورای نگهبان خبر داد و ضمن گلایه از اتاق بازرگانی گفت: مباحث مربوط به ایجاد مراکز تجاری که در منشور اتاق امضا شده، تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده است؛ در حالی که شخص من بیش از ۱۰بار پیگیری کردم، اما به نتیجه‌ای نرسیدم و درخواست من این است که جدی‌تر پیگیری کنند؛ درست که آقایان سرشان خیلی شلوغ است، اما توجه داشته باشیم که ایجاد این مراکز برای توسعه راهبردهای ما بسیار با اهمیت‌ است.

وی افزود: مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال برای کمک به بازارهای هدف در حمل‌و‌نقل و کشتیرانی طی سال ۸۶ اختصاص یافته بود که با تصویب هیات‌دولت برای سال ۸۷ نیز همین مبلغ در نظر گرفته شده است.

میرکاظمی در ادامه به نبود پایانه صادراتی فعال در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: حتی در بنادر هم برخی از کالاهای صادراتی با سیستم وارداتی کار می‌کنند. وی در ادامه یک‌بار دیگر به وجود ظرفیت خالی ۳۰ تا ۳۵درصدی کشور در بخش داخل اشاره کرد و گفت: این ظرفیت می‌تواند در بازارهای هدف به کار گرفته شود که البته توسعه داخل به سمت بازارهای هدف به دلیل کیفیت و بالا بودن قیمت تمام شده در داخل امکان‌پذیر نیست.

وزیر بازرگانی ادامه داد: در‌حال‌حاضر هیچ مجوزی برای واردات کالا توسط دولت نداریم، مگر اینکه یارانه‌ای باشد و کارخانه‌های تولید سیمان نیز می‌توانند به میزان سهمیه تعیین شده صادرات داشته باشند، اما نکته اینجا است که صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی می‌خواهند به قیمت داخل سیمان ببرند که این امکان وجود ندارد. وی همچنین در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران از چین به عنوان یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران نام برد و گفت: در زمان حاضر مشکلی با این کشور نداریم.

وزیر بازرگانی در عین حال در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه برخی سنگ‌اندازی‌ها از سوی چین مشاهده می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم، حداقل میزان صادرات و واردات به این کشور گویای این مهم است که با چین چندان مشکل نداریم.

به گفته وی، پیش از این بازرگانان ایران به طور سنتی با اروپاییان معامله می‌کردند. این در حالی بود که بسیاری از کالاهای موردنیاز ایران در منطقه تولید می‌شود و می‌توان از کشورهای همسایه آنها را تامین کرد.

وی درباره تدوین آیین‌نامه ایجاد خوشه‌های صادرات‌گرا گفت: انسجام بخشیدن به واحدهای کوچک تولیدی به ویژه واحدهای صنفی کوچک و تشکیل شرکتی بزرگ و صادرات محصول در قالب یک علامت تجاری مشخص در بازارهای بین‌المللی از هدف‌های مهم این طرح است.

میرکاظمی افزود: ایجاد خوشه‌های صادرات‌گرا در حالی می‌توانند به رشد صادرات کمک کنند که واحدهای کوچک تولیدی به دلیل مشکلات مالی و اطلاعاتی کیفیت پایین کالاهای تولیدی، قدرت رقابت و حضور در بازارهای بین‌المللی را ندارند.

در این همایش همچنین سه نماینده از بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات فنی و مهندسی به مشکلات مربوط به هر یک از این بخش‌ها برای توسعه صادرات پرداختند.

در این مراسم جلال‌پور، نماینده بخش کشاورزی با اشاره به سابقه ۶۰ساله کشور در تولید پسته گفت: هنوز در بحث بین‌المللی صفر هستیم و افزایش قیمت تمام شده در داخل قدرت رقابت را از ما گرفته است.

مهدی جاریانی نیز به عنوان نماینده بخش صنعت از ظرفیت‌سازی‌های کشور با هدف بازار داخلی سخن گفت و اظهار داشت که این امر عامل غیررقابتی بودن کالاهای ما در خارج از مرزهای کشور بوده است؛ زیرا اولویت ما همواره مصرف داخل بوده است و بازاریابی خارجی به دلیل هزینه‌بر و وقت‌گیر بودن صورت نگرفته است.

محمد ابوطالبی، نماینده بخش خدمات فنی و مهندسی نیز ضمن انتقاد از عدم توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از بررسی تشکیل کنسرسیوم تجمیع شرکت‌های صادرکننده در هیات دولت خبر داد و گفت: تا زمانی که ما بتوانیم در سطح منطقه‌ای حرف آخر را بزنیم، باید مشوق‌های صادراتی وجود داشته باشد و بر میزان آنها نیز افزوده شود.

در پایان این همایش از ۲۴ شرکت صادراتی نمونه در گروه‌های مختلف کالایی با اهدای لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد. این شرکت‌ها عبارت بودند از: فارس‌برودت، خشکبار تاک، ریشمک، فرش پرنیان، بازرگانی ولی‌پور، کفش شیفر، تندیس‌موکت، نیروترانس، چینی زرین، کالسیمین، هفت‌ الماس، صنایع شیمیایی سینا، رزپلیمر، کندر، پی‌وی‌سی، گیاهان سبز زندگی، شیرین‌عسل، خاک طلایی طوس، داروسازی اکسیر، کارخانجات تولیدی تهران، تولی‌پرس،‌ ابهر ریس و راک‌شیمی. همچنین سازمان بازرگانی ۵ استان تهران، مرکزی، اردبیل، آذربایجان‌غربی و زنجان نیز به دلیل عملکرد مثبت لوح تقدیر دریافت کردند.