بحران در بندر شهید رجایی وجود ندارد

رییس کل گمرک گفت: به نظر من قانون گمرک دارای نواقصی است که مجلس می‌تواند آن را اصلاح کند.

هاشم رهبری در گفت‌وگو با «برنا»، با بیان این که قانون امور گمرکی مربوط به سال ۱۳۵۰ است، گفت: آیین‌نامه اجرایی آن چون در دو کمیسیون وقت مجلس تصویب شده است، جنبه قانونی دارد و در این راستا نیز قانون امور گمرکی جدید نیز تهیه شده و پس از تصویب هیات دولت وقت به مجلس رفته است تا بازرسی‌ها‌ی لازم صورت گیرد. رهبری با بیان این که هیچ مشکلی در خصوص ترانزیت و امور گمرکی در بندر شهید رجایی وجود ندارد، گفت: تنها افرادی از گمرک شکایت می‌کنند که منافعشان به خطر می‌افتد.

رییس کل گمرک ادامه داد: برای نمونه افرادی که به واردات پارچه یا صادرات پودرهای شوینده پرداخته و منجر به کمیاب شدن این کالاها در کشور می‌شوند به اقدامات گمرک اعتراض می‌کنند. رهبری در پاسخ به این سوال که مسوولان بندر شهید رجایی گفته اند که ۳۰میلیون تن بار در این بندر رسوب شده و گمرک اجازه حمل بار را نمی‌دهد، گفت: این بندر از دو قسمت منطقه ویژه و سرزمین اصلی تشکیل شده است. وی با بیان این که گمرک نمی‌تواند وارد منطقه ویژه شود، افزود: از آنجا که این منطقه در قلمرو گمرک نبوده، بنابراین هیچ اطلاعی از میزان کانتینرها و کالاهایی که از این قسمت وارد می‌شود، ندارد.

رییس کل گمرک با بیان این که صاحب کالا می‌تواند در منطقه ویژه کالای خود را تا زمان نامحدودی نگه دارد، ادامه داد: این در حالی است که صاحب کالا باید در سرزمین اصلی تنها ۴ ماه کالای خود را نگه دارد و در صورت عدم مراجعه به کالا، براساس قانون کالای مذکور متروکه اعلام می‌شود.

رهبری خاطرنشان کرد: به دلیل فشاری که بر روی بندر شهید رجایی وجود داشت، گمرک در جراید به طور رسمی اعلام کرد که از تمدید مهلت ترخیص کالاها جلوگیری می‌کند. وی تصریح کرد: کاری که گمرک می‌تواند انجام دهد این است که در صورت مراجعه صاحب کالا به گمرک و ارائه اسناد و مدارک، کالای مورد‌نظر در اولین فرصت ترخیص شود. رییس کل گمرک اظهار داشت: گمرک شهید رجایی آمادگی همکاری با افراد رجوع‌کننده جهت کار ترانزیت شخصی را دارد.

وی گفت: از تمام وزارتخانه‌های مختلف و زیر‌مجموعه‌های آن‌ها درخواست کردیم تا از صاحبان کالا بخواهند تا کالاهای خود را به نزدیک‌ترین گمرک محل واحد تولیدی، منتقل کنند.

رییس کل گمرک با اشاره به کالاهای رسوبی در ادامه گفت: از نظر گمرک، کالایی رسوبی شناخته می‌شود که ۴ماه از متروکه شدن آن سپری شده باشد و صاحب کالا در این مدت برای حمل محموله خود مراجعه نکرده باشد.

وی ادامه داد: زمانی که کالایی متروکه می‌شود به مدت ۲۰ روز به صاحب کالا اخطار داده می‌شود تا کالای خود را جابه‌جا کند و در صورت مراجعه نکردن کالای فوق در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد و آن سازمان بر اساس قوانین تعریف شده خود اقدام می‌کند. رهبری در خصوص دولتی بودن اکثر کالاهای رسوبی اظهار داشت‌: مهم این است که تعریف از دولت چیست‌، اشتباه بزرگ این است که همه‌چیز دولتی تلقی می‌شود‌. رییس کل گمرک خاطر نشان کرد: هیچ نگرانی و بحرانی در بندر شهید رجایی وجود ندارد و بیشتر جنبه‌های تبلیغاتی در این زمینه تاثیر داشته است‌.