نهاوندیان خواستار تاسیس بانک مشترک شد

گروه بازرگانی- محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در دیدار با هیات تجاری عمان خواستار تاسیس بانک مشترک و افزایش همکاری دو جانبه در زمینه مخابرات، انرژی، صنعت سیمان و ایجاد مرکز تجاری شد. روز گذشته نشست هیات تجاری عمان در اتاق بازرگانی و صنایع معادن و با حضور بازرگانان عضو شورای مشترک ایران و عمان، رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس شورای ایران و عمان و رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن عمان در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و در نتیجه این دیدار قراردادی میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران و عمان به منظور تولید تلفن همراه امضا شد.

دکتر محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، در این نشست گفت: امضای موافقت نامه صدور گاز ایران به عمان زمینه ساز گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو طرف در زمینه نفت و گاز است و علاوه بر حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، فرصت‌هایی سرمایه گذاری مشترک در بخش‌های مخابرات، حمل‌ونقلی، زیربنایی، ساختمان نیز فراهم است. به طوری که طرف عمانی اخیرا برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید سیمان اعلام آمادگی کرده است.

در ادامه این نشست خلیل بن عبدا... الخنجی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع عمان با اشاره به فعالیت گسترده مناطق آزاد تجاری در این کشور خاطر نشان کرد: علاوه بر افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری، موافقتنامه‌هایی نیز با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای عربی و اروپایی به امضا رسیده که امکان استفاده از تسهیلات و تعرفه‌های گمرکی را فراهم می کند.

وی افزود: برای صادرات کالا از بنادر عمان هیچ عوارض یا تعرفه‌ای دریافت نمی‌شود و تنها در مورد برخی کالاها پنج درصد گمرکی و ۱۲درصد مالیات برای کالاهای با حجم بالا دریافت می‌شود. خلیل بن عبدا... همچنین تاکید کرد: عمان نیازمند پیمانکاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات فنی و مهندسی است و نسبت به استفاده از تجارب و تخصص فعالیت‌های معدنی ایران بسیار علاقه‌مند است.