طی ماه‌های گذشته نهادهای رسمی‌از کاهش پرونده‌های قاچاق کالا خبر داده‌اند. با ‌این حال معاون پیشگیری،

برنامه ریزی و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ورود سالانه بیش از ۶‌میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور خبر می‌دهد که حاکی از استمرار آن است. محمد حسن نعمت اللهی در همایش استانی قاچاق، آسیب‌ها و راهکارها که در سنندج برگزار شد، گفت‌: علاوه بر تاثیرات مخرب ورود کالای قاچاق به کشور در حوزه امنیت ملی، ‌این روند باعث شده که بعضی از کارخانجات و واحدهای تولیدی در سراسر کشور با ۴۰ تا ۵۰‌درصد ظرفیت خود به فعالیت مشغول باشند که باعث افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهد شد.

معاون پیشگیری، برنامه‌ریزی و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور عنوان کرد: اهمیت مبارزه با قاچاق کالا در عصر کنونی و در میان مسوولان بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی خواهان مقابله با‌این پدیده بر اساس فرهنگ‌های مختلف در مناطق گوناگون کشور شد و افزود: مهم‌ترین بحث در امر قاچاق کالا در کشور ‌این است که به مردم ساکن در مناطق مرزی کشور اطلاق می‌شود، ولی سود آن به جیب عده‌ای از افراد محدود و سودجو در سایر نقاط کشور ریخته می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر کمتر از پنج‌درصد از سود قاچاق کالا برای مردم و ساکنین مرزی در کشور است که ۹۵‌درصد دیگر به افرادی در استان‌های مرکزی کشور که به صورت گسترده در پی‌این کار هستند، می‌رسد.

معاون پیشگیری، برنامه‌ریزی و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول چند سال اخیر افزایش قاچاق مشروبات الکلی در کشور نیز آغاز شده و دشمنان انقلاب برای ضربه زدن به اعتقادات مذهبی و برای پیاده کردن سیاست‌های فرهنگی خود از افراد مختلفی در ‌این عرصه سوء استفاده می‌کنند.

وی خواستار تشدید مجازات‌های برخورد با پدیده قاچاق در کشور شد و عنوان کرد: هر چند که در طول چند سال اخیر روند برخورد با عوامل قاچاق کالا و مشروبات الکلی افزایش یافته ولی باید در کنار آن محدودیت‌های اجتماعی را برای افراد متخلف در‌ این حوزه نیز در نظر گرفت.