در جست‌و‌جوی مکانی برای نمایشگاه

گروه بازرگانی- «مصلای تهران با توجه به نوع کاربری آن، از ابتدا فضای مناسبی برای تشکیل نمایشگاه نبوده است».

عباس قلی‌زاده که چند ماهی است عهده‌دار مدیریت نمایشگاه بین‌المللی تهران شده، این چنین از موقعیت برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران یاد می‌کند. پس از واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به «ساتا» چنین به نظر می‌رسد که تقویم نمایشگاه‌های داخلی و خارجی کشور با چالش جدی رو‌به‌رو شده است. قلی‌زاده در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه نبود مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ یکی از مسائل کنونی تهران است، خاطرنشان کرد: ‌باید هرچه زودتر در این خصوص تدبیری جدی اتخاذ شود.

براساس اعلام غیررسمی برخی مسوولان مصلای تهران، با توجه به انعقاد قرارداد دو ساله با پیمانکار برای تکمیل مجموعه مرکزی‌، ‌امکان برگزاری نمایشگاه در این مکان به مدت دو سال وجود ندارد.

مسوولان مصلی به صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند که از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا دو سال آینده در این محل معذورند.

به گفته قلی زاده، در روند انتخاب مصلی به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه برخی مشکلات غیرقابل پیش‌بینی نیز نمایان شد.

یک سال پس از استقرار دولت نهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از محل دائمی نمایشگاه‌ها به مصلای بزرگ تهران انتقال یافت.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در واکنش به خبر منتشر شده در خصوص احتمال به تعویق افتادن بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بعید می دانیم چنین کاری شود، ‌حتما برای آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی تاکید کرد که ‌این نوع نمایشگاه‌ها

تعطیل بردار نیستند و باید برای مکان‌یابی جدید آن اقدامی کرد.

قلی‌زاده در پاسخ به پرسش ایرنا که آیا امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در محل کنونی نمایشگاه بین‌المللی تهران وجود ندارد، گفت: این مکان مشکلات خاص خود را دارد که عمده‌ترین آن «ترافیک» است.

وی افزود: ‌در صورت راه‌اندازی خط مترو یا «بی.آر.تی»‌ و همکاری راهنمایی و رانندگی شاید شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت موقت در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران فراهم شود.

در اوایل دهه ۸۰ میان شهرداری، راهنمایی و رانندگی و مدیریت نمایشگاه‌های بین‌المللی چالشی پر سر و صدا شکل گرفت که سرانجام منجر به طرح انتقال مکان این نمایشگاه شد. چند سالی وقت لازم بود تا مقدمات این انتقال نمایشگاه چهل ساله از شمال به جنوب پایتخت آماده شود. در سال ۸۵ شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی نمایشگاه شهرآفتاب از راه‌اندازی فاز اول این نمایشگاه تا بهمن ماه سال ۸۷ خبر داد، اما آن دو سال نیز همچون سالیان پیش، سپری شد و حتی یک سوله «پیش‌ساخته» در شهرآفتاب به چشم نیامد که برخی اعضای شورای شهر دلیل این تعلیق و تاخیر را «نبود سرمایه‌گذار» عنوان کرده‌اند.

با این حال از چهار سال پیش که درهای نمایشگاه تهران به روی نمایشگاه بین‌المللی «کتاب» بسته شد، صدها نمایشگاه بازرگانی و صنعتی در این محل برگزار شده و نگرانی از «ترافیک» مانع آن نشده است.