مبادلات 612 میلیارد دلاری پوشاک در سال 2008

دنیای‌اقتصاد- ارزش مبادله تجاری پوشاک در سال ۲۰۰۹، با ۴/۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۸ به ۶۱۲ میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که رقم ۴/۴ درصدی رشد حجم مبادلات تجاری پوشاک جهان، به دلیل بحران مالی - اقتصادی دنیا نسبت به چند سال پیش از آن؛ یعنی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ کاهش نشان می‌دهد. شایان توجه است که حجم مبادلات تجاری پوشاک در برخی مناطق دنیا از جمله آسیا، در سال ۲۰۰۸ به گونه‌ای چشمگیر افزایش پیدا کرد؛ به گونه‌ای که حجم صادرات پوشاک از آسیا به آفریقا تا ۲۰ درصد و از آسیا به منطقه خاورمیانه تا ۱۸ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که حجم مبادلات تجاری پوشاک در آمریکای شمالی تا ۸ درصد و در اروپا تا ۳ درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش پایگاه خبری رویترز، حجم صادرات مستقیم آسیا به اروپا تا ۱۷ درصد و به کشورهای مشترک‌المنافع تا ۱۴ درصد افزایش داشته است. اگرچه مبادلات تجاری با آمریکای شمالی به شدت متاثر از بحران اقتصادی جهان بوده است؛ به طوری که حجم صادرات از آمریکای جنوبی و مرکزی به آمریکای شمالی تا ۵ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین حجم مبادلات تجاری داخلی آمریکای شمالی و نیز حجم صادرات از آسیا به آمریکای شمالی به ترتیب، ۴ و ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس مجموع ارزیابی‌های صورت گرفته و به‌رغم رشد مبادلات تجاری پوشاک در آسیا، تجارت پوشاک آمریکا برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۱، در سال ۲۰۰۸ با رکود مواجه شد و حجم مبادلات تجاری این محصول در این کشور با ۸/۳ درصد کاهش به ۶۵/۸۸ میلیارد دلار رسید.

در عین حال، حجم مبادلات تجاری پوشاک اروپا با ۸/۸ درصد افزایش به ۱۲/۶۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

براساس گزارش وضعیت جهانی تجارت پوشاک، کشور چین دارای بیشترین حجم مبادله تجاری پوشاک در جهان در سال گذشته میلادی بوده است و پس از آن کشورهای هند، ترکیه، ایتالیا و پاکستان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بیشترین حجم صادرات در بخش نساجی در سال ۲۰۰۸ نیز به اروپا برمی‌گردد و پس از آن کشورهای چین، آمریکا، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، هند، ترکیه، تایوان، ژاپن و پاکستان در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.

اروپا بزرگ‌ترین واردکننده پوشاک در سال گذشته میلادی نیز محسوب می‌شود و بعد از آن، کشورهای آمریکا، چین، هنگ‌کنگ، ژاپن، ویتنام، ترکیه، روسیه، مکزیک و امارات متحده عربی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

شایان توجه است که چین برای سومین سال متوالی، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده پوشاک جهان بوده است که پس از آن اروپا، هنگ‌کنگ، ترکیه، بنگلادش، هند، ویتنام، اندونزی، مکزیک و آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گفتنی است، ۴۷ درصد از حجم کل واردات پوشاک در سال ۲۰۰۹ به اروپا، ۲۲ درصد به آمریکا، ۷ درصد به ژاپن ۶ درصد به روسیه اختصاص یافته و کشورهای هنگ‌کنگ، کانادا، سوئیس، امارات متحده عربی، استرالیا و کره‌جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.