گروه بازرگانی- در ملاقات سفیر جمهوری اندونزی در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور در راستای توسعه روابط مورد تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «دیان ویرنجوریت» با قدردانی از هماهنگی‌های انجام شده برای بازدید و ملاقات با فعالان اقتصادی مشهد و تبریز، از پیشرفت صنایع ایران در این دو استان ابراز خرسندی کرد و از اعزام هیات اتاق بازرگانی اندونزی به ایران در شهریورماه خبر داد.

همچنین معاون امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: «در صورت تمایل بر ادامه این‌گونه سفرها و ملاقات با فعالان اقتصادی دیگر استان‌ها، این معاونت آمادگی انجام هماهنگی‌های لازم را دارد. او از سفر هیات تجاری- صنعتی اندونزی به کشورمان در شهریورماه استقبال کرد و مقرر شد که مشخصات هیات را اعلام کنند تا ضمن برگزاری روز اقتصاد اندونزی، نشست عمومی فعالان اقتصادی دو کشور نیز انجام و با مذاکرات رودررو ادامه یابد، ضمنا بازدید از کارخانه‌ها نیز درنظر گرفته خواهد شد.

همچنین «آلکسی آکیموف»، دستیار مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع «نیژنی نووگراد» فدراسیون روسیه با پرویز شریفی، مدیرکل اروپا و آمریکای اتاق ایران پیرامون موضوعات روز تجاری، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار دستیار مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع روسیه با ابراز سپاس نسبت به پذیرش هیات روسی در اتاق ایران، بر همکاری مستمر میان اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور تاکید کرد. «آکیموف» سپس ضمن اشاره به توانمندی‌های بازرگانی، علمی و صنعتی استان «نیژنی نووگراد» روسیه، خودروسازی، کشتی‌سازی، تولید ابزارآلات صنعتی و ریخته‌گری را از مهم‌ترین صنایع این استان روسیه برشمرد. دستیار مدیرکل اتاق «نیژنی نووگراد» با اشاره به اینکه این اتاق به دنبال پیگیری‌های اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور از سال ۲۰۰۹ زمینه فعالیت‌های خود را در راستای همکاری‌های تجاری با ایران آغاز کرده است، گفت: اتاق «نیژنی نووگراد» تاکنون دو تفاهم‌نامه با اتاق‌های بازرگانی رشت و ساری امضا کرده است.

در ادامه این نشست، پرویز شریفی مدیرکل اروپا و آمریکای اتاق ایران با اشاره به پیشینه همکاری‌های دو کشور در گذشته، زمینه‌های فعالیت اعضای هیات روسی را از جمله زمینه‌های مورد علاقه و نیاز طرف ایرانی برشمرد و با اشاره به نقش اتاق ایران و میز فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل اتاق ایران برای برقراری ارتباطات تجاری عنوان کرد: «علاوه بر موضوعات مورد اشاره طرف روسی، می‌توان در بسیاری از زمینه‌های دیگر مورد علاقه دو طرف نظیر ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دو کشور برای عرضه محصولات به صورت متقابل، تبادل مواد پروتئینی به صورت تهاتری و انجام پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی با همکاری دو کشور در کشورهای ثالث، همکاری‌های بازرگانی میان دو کشور را گسترش داد.» شریفی سپس با اشاره به این نکته که ایران و روسیه در شرایط حاضر دشواری‌های زیادی در ارتباط با مسائل نقل‌وانتقال پولی ندارند، خواستار عملیاتی‌شدن توافقات پیشین میان اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور و همچنین توسعه بخشیدن به همکاری‌های استانی میان دو کشور شد.