گروه بازرگانی- رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی استان تهران از برخورد با تولیدکنندگان سبزی آلوده خبر داد و گفت: از ۲۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان تهران، ۱۵۵هزار هکتار آن زراعی است که ۲۲هزار هکتار آن با تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن، زیر کشت سبزی و صیفی‌جات قرار دارد. سید محمد موسوی در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: تا مهرماه امسال از این ۲۲هزار هکتار اراضی زیر کشت سبزی و صیفی‌جات، ۲۱۴هکتار با تولید ۱۷هزار تن (کمتر از یک درصد) از سبزی و صیفی با آب مخلوط سالم و ناسالم تولید شده که ۱۵ تا ۳۵ درصد آب سالم با ناسالم مخلوط شده است.

وی تصریح کرد: به‌منظور مقابله با تولید سبزی و صیفی آلوده که از ۱۶ آذر ماه امسال ابلاغ شد درصدد معدوم کردن تولیدات سبزی و صیفی‌جات با دریافت حکم قضایی هستیم. البته حدود ۹ حکم از دستگاه قضایی برای قلع و قمع بندهای انحرافی از نهرهای فاضلاب در منطقه سرخه‌حصار، فیروز‌آباد و بهشتی دریافت شده تا ضمن مسدود کردن راه‌های انحرافی امکان استفاده از فاضلاب برای کشاورزان متخلف وجود نداشته باشد. موسوی همچنین درباره خودکفایی تولید گوشت قرمز گفت: روزانه حدود ۴۰۰ تن گوشت قرمز در استان تهران با جمعیت ۵/۱۲ میلیون نفر مصرف می‌شود که با بررسی ۱۰ هزار واحد دامپروری در پایتخت متوجه شدیم حدود ۶۴ درصد این واحدها با ظرفیت ۴۰ تا ۷۰ درصد تولید‌شان فعال هستند، ۳۴ درصد واحدها غیر فعال و مابقی در حالت نیمه فعال قرار دارند.

وی افزود: به همین دلیل طرح خوداتکایی گوشت قرمز در استان کلید خورد که بر‌این‌اساس اتحادیه‌های تولیدی موظف شدند تا پایان برنامه پنجم توسعه تولید روزانه گوشت قرمز در استان را از ۲۰۰ تن به ۴۰۰ تن افزایش دهند.به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این استان حدود ۱۲۰۰ تن گوشت مرغ مصرف می‌شود درحالی‌که تولید در داخل استان حدود ۸۵ تن است تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز مرغ در داخل استان تامین می‌شود. وی در این باره گفت: تلاش ما این است که با ایجاد زنجیره تولید، ۵۰ درصد مرغ مورد نیاز استان تهران را از داخل استان تامین کنیم.

موسوی اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در راستای توسعه شهرها و کانون‌های جمعیتی با آن مواجه هستیم تغییر کارآیی اراضی کشاورزی است که در سال جاری حدود ۵۰۰ حکم به دستور قضایی دریافت شد و تاکنون با اجرای بیش از ۶۹۰ مورد اجرای احکام و دستورات قضایی، حدود ۱۸۶ هکتار اراضی تغییر کاربری یافته را به بخش کشاورزی بازگردانده‌ایم که عمدتا در شهرستان‌های دماوند و پاکدشت بودند.