گروه بازرگانی: باید قبول کنیم کشورمان با شرایط کم‌آبی مواجه است؛ بنابراین باید واژه خشکسالی را فراموش کنیم و خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته در مراسم افتتاح همزمان ۱۱۰ هکتار آبیاری تحت فشار و یک صد طرح بخش کشاوزی استان تهران محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: پی‌بردن به ارزش حیاتی آب از نظر فرهنگی یک ظرفیت جدید علاوه بر ظرفیت‌های قبلی؛ به‌وجود آورده است؛ زیرا در گذشته بهره‌برداران و مسوولان کمتر به ارزش این مایع حیاتی پی برده بودند.

به گفته وی، در مجلس فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان علاوه بر ردیف‌های جاری به منابع آب تحت فشار اضافه شد و با پیگیری‌های رئیس‌جمهور و عنایت ویژه رهبر انقلاب منابع بیشتری در اختیار قرار گرفته که می‌توان به منابع اختصاص‌یافته به طرح خوزستان و ایلام اشاره کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در این باره تصریح کرد: با منابعی که در اختیار داریم به راحتی می‌توانیم سالانه ۴۰۰ هزار هکتار بهبود بهره‌وری داشته باشیم. حجتی افزود: اگر ۲۰ سال پیش این پول یا مشابه آن در اختیار ما قرار می‌گرفت، نمی‌توانستیم از آن به‌صورت بهینه استفاده کنیم اما امروز امکانات و دانش و نیروی آموزش‌دیده برای استفاده بهینه از آن در اختیار

داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با ذکر نکته‌ای به کشاورزان و بهره‌برداران گفت: باید قبول کنیم وضعیت آبی مملکت این‌گونه است و باید تلاش کنیم خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم. نباید هر سال بگوییم دچار خشکسالی هستیم، کم‌کم باید لفظ خشکسالی را فراموش کنیم و خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم.

دو برابر شدن بهره‌وری آب و خاک

وی در حاشیه مراسم نیز گفت: با اعتبارات تخصیص‌یافته ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود.

حجتی با بیان اینکه در استان تهران ۱۰ هزار هکتار باید به آبیاری تحت فشار و سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند، گفت: ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای این کار پیش‌بینی شده است که با این رقم حدود ۲۰۰ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شود.

به گفته وی با طرح سیستم نوین آبیاری، بهره‌وری آب و خاک از ۳۰ به ۶۵درصد می‌رسد و به عبارتی بهره‌وری دو برابر می‌شود.