بایسته‌های اتاق‌های بازرگانی  در دوره جدید

فاطمه دانشور عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همزمانی تقریبی انتخاب اعضای جدید اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با حصول توافق هسته‌ای که قرار است در آینده نزدیک به رفع گسترده تحریم‌ها از اقتصاد ایران منجر شود، دامنه و اهمیت تبادل نظر و گفت‌وگو در مورد نقش و جایگاه فعالان بخش خصوصی و نهادهای متمرکزکننده این فعالان یعنی اتاق‌های بازرگانی را وارد فاز جدیدی کرده است. به عبارت دیگر اگر پیش از این و طی سال‌های حساس و سخت تحریم‌ها بر نقش فعالان بخش خصوصی در دور زدن محدودیت، ارائه چهره صحیح از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و گام برداشتن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید می‌شد اکنون این پرسش مطرح است که با رفع تحریم‌های اقتصادی، فعالان بخش خصوصی چه راهبردی باید برای کمک به اقتصاد کشور اتخاذ کنند؟

یافتن پاسخ دقیق و مناسب برای این پرسش در واقع نقش و جایگاه اتاق‌های بازرگانی را نیز در آینده مشخص می‌کند.

واقعیت این است که افق پیش روی اقتصاد ایران با لغو تحریم‌ها بسیار امیدوارکننده‌تر از گذشته است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور مورد توجه و قطعا موضوع رقابت سرمایه‌گذاران اعم از دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد.

مبنای این توجه و رقابت نیز شناختی است که سرمایه‌گذاران خارجی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایران و موقعیت منحصر به فرد کشور ما طی سالیان متمادی داشته‌اند. شاهد این شناخت نیز اظهار تمایل مستمر برای حضور در ایران و نارضایتی از تحریم‌ها بود و همچنین اشتیاقی که اکنون برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند.

در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد معرفی این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در اولویت راهبرد بخش خصوصی قرار نداشته باشد ولی بهره‌گیری از موقعیت استثنایی سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار ایران قطعا نکته فوق‌العاده مهمی است که باید مورد توجه فعالان بخش خصوصی قرار گیرد. به عبارت دیگر فعالان بخش خصوصی باید با استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی که اتاق‌های بازرگانی در اختیارشان قرار می‌دهند و بهره‌گیری از تجارب و سوابق اعضای سابق این نهادها، مدل کسب‌وکار و همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی را به گونه‌ای طراحی کنند تا این سرمایه‌گذاران شرکای فعالان بخش خصوصی ایرانی باشند نه رقبای آنها. در این مسیر ارائه مشاوره‌های کارشناسی به نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر حاکمیتی مانند مجلس و دولت نیز باید از سوی اتاق‌های بازرگانی با جدیت دنبال شود تا زمینه‌های قانونی لازم برای استفاده درست از فرصت فراهم شده در اقتصاد کشور ایجاد شود. اتاق‌های بازرگانی می‌توانند و باید نیازها و اولویت‌های بخش خصوصی را برای حضور در اقتصاد برای دولتمردان تشریح کنند تا سرمایه‌گذاران خارجی با آرامش و تمایل بیشتری سرمایه‌های خود را به ایران منتقل کنند.