گروه بازرگانی: اعلام قیمت‌های کالا در ماه رمضان از سوی اتحادیه‌های ذی‌ربط حاکی از آن است که برخی از محصولات با تخفیف و برخی با کاهش قیمت عرضه خواهند شد. دولت در آستانه ماه رمضان اعلام کرد که افزایش قیمت شامل هیچ یک از کالاهای اساسی نمی‌شود و مایحتاج مردم را در این ایام به قیمت مناسبی توزیع می‌کند.

در این راستا برخی از اتحادیه‌ها به اعلام قیمت محصولات خود پرداخته و برخی از سازمان‌ها نیز از تخفیفات ویژه ماه رمضان خبر داده‌اند.

یک مقام مسوول در سازمان شیلات از عرضه محصولات شیلاتی با تخفیف ۱۵ درصدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مناسبت ماه رمضان خبر داد و گفت: اقلامی مانند تیلاپیا و سالمون حدود ۳۰ درصد تخفیف خورده‌اند.

عیسی گلشاهی با بیان اینکه قیمت مصرف‌کننده برخی محصولات شیلاتی از جمله ماهی تیلاپیا، سالمون و برخی اقلام جنوب که درحال حاضر فصل صید آنها است، از هفته گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: میانگین کاهش قیمت این محصولات از روی قیمت مصرف‌کننده، برای ماهی‌های تیلاپیا و سالمون حدود ۱۵ درصد و برای اقلام جنوب بین ۷ تا ۱۰ درصد بوده است. وی با اشاره به اینکه عرضه میگو به مصرف‌کنندگان نیز با تخفیفی حدود ۲۵ درصد انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر عرضه ماهی‌های تیلاپیا و سالمون با تخفیف ۳۰ درصدی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه قرار بود نمایشگاه‌هایی تحت عنوان نمایشگاه‌های ضیافت به مناسبت ماه رمضان برگزار شود، اضافه کرد: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مجامع امور صنفی توافق بر این شد که نمایشگاه متمرکزی برگزار نشود و این کار در قالب طرح ضیافت انجام شود.

گلشاهی افزود: در قالب طرح مذکور ما از واحدهای تولیدکننده خواستیم در عرضه محصولات خود تخفیف عنوان شده را اعمال کنند ضمن اینکه هفته قبل صورت‌جلسه این کار انجام و به واحدها ابلاغ شد و آنها نیز این کار را شروع کردند.


قیمت انواع آش و حلیم برای ماه رمضان

رئیس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران گفت: بر اساس تصویب اتاق اصناف، هر کیلوگرم حلیم ساده 9000 تومان، حلیم با مخلفات 10 هزار تومان، آش شله قلمکار 9500 تومان، آش رشته 8500 تومان و هر پرس آش و حلیم 6000 تومان در ماه رمضان به فروش می‌رسد.

حسین محمدی با بیان اینکه در ماه رمضان هر کیلوگرم حلوا و شله زرد به قیمت 8000 تومان فروخته می‌شود، گفت: امسال نظارت‌ها افزایش یافته و هر واحدی که به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز اقدام به فروش آش و حلیم کند پس از 24 ساعت پلمب می‌شود. فقط واحدهای کبابی مجاز می‌توانند آش و حلیم بفروشند. بر سردر مغازه‌هایی که مجوز اتحادیه را دارند و قانونی هستند، بنرهایی نصب می‌شود و تنها آنها مورد تایید اتحادیه هستند. محمدی تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که حتما از واحدهای مجاز خرید کنند، چون در ماه رمضان که عرضه و تقاضا برای حلیم افزایش می‌یابد، فعالیت‌های داخل صنفی نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین به روزه‌داران هشدار می‌دهیم برای حفظ سلامتی خود فقط از واحدهای مجازی که مجوز رسمی از اتحادیه و وزارت بهداشت دارند و به‌صورت بهداشتی آش و حلیم می‌پزند، خرید کنند.


کمبودی برای ماه رمضان نداریم

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از فاصله ۴۰ درصدی قیمت تولید تا بازار برنج خبر داد و گفت: در حالی که هر کیلوگرم برنج مرغوب از شالیکاران حدود ۶ هزار تومان خریداری می‌شود، قیمت این محصول در آستانه ماه رمضان به حدود کیلویی ۸۵۰۰ تومان رسیده است.

کاظم خاکسار اظهار کرد: یکی‌ از اقداماتی که در راستای حمایت از شالیکاران انجام شد ممنوعیت واردات بی‌رویه برنج بود که نتیجه آن را نیز سال گذشته شاهد بودیم که دیگر رکورد‌شکنی‌های بی‌رویه برای واردات محصولات کشاورزی مانند برنج ثبت نشد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی دائما در حال رصد وضعیت تولید و بازار برنج و دیگر محصولات کشاورزی است و هم‌اکنون هیچ کمبودی برای برنج در آستانه ماه رمضان وجود ندارد. اگر قیمت این محصول افزایش یافته به علت افزایش هزینه‌های تولید مانند هزینه سوخت و غیره بوده است، چرا که این عوامل در قیمت تمام شده همه خدمات و کالاهای ارائه شده تاثیر‌گذار است.


آغاز فروش فوق‌العاده مرغ تازه برای ماه رمضان

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از آغاز فروش فوق‌العاده مرغ تازه برای ماه رمضان خبر داد و گفت: 60 واحد صنفی با نصب بنر بر سردر مغازه‌هایشان مرغ تازه را با تخفیف 6 درصدی می‌فروشند.

مهدی یوسف‌خانی اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی کیلویی 7 هزار تومان است. در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ به قیمت 6600 تومان عرضه می‌شود و همین موضوع موجب متضرر‌شدن تولید‌کنندگان شده است. سود متعارف خرده‌فروشان در واحد‌های صنفی این بخش 8 تا 10 درصد است که برای ایام ماه رمضان برخی از واحد‌ها اقدام به فروش مرغ با سود چهار درصدی می‌کنند.

به گفته یوسف‌خانی این واحدها با نصب بنرهایی بر سردر مغازه‌هایشان در طرح ضیافت ماه رمضان و فروش فوق‌العاده شرکت می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درخواست کرده که واحد‌های این صنف در طرح فروش فوق‌العاده ماه رمضان شرکت کنند، گفت: در تهران حدود 60 واحد صنفی فروش مرغ و ماهی در این طرح شرکت کردند که این فروش تا هفته اول ماه رمضان ادامه دارد و پس از آن بازار به روال قبل خود باز می‌گردد.

وی گفت: معمولا اوج افزایش و تقاضای مردم برای ماه رمضان آغاز شده و تا هفته اول ماه مبارک ادامه خواهد داشت و پس از آن تقاضاها کاهش می‌یابد و قیمت‌ها به روال قبل باز می‌گردد.


کاهش قیمت هندوانه در ماه رمضان

رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: در روزهای آینده با آمدن هندوانه منطقه شامارون به تهران، قیمت این محصول به کمتر از ۱۰۰۰ تومان می‌رسد.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه و میوه سبزی گفت: قیمت هندوانه در ماه رمضان با آمدن هندوانه شامارون (منطقه‌ای نزدیک به کازرون) به بازار به کمتر از هزار تومان می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اظهار کرد: قیمت هلو در بازار تهران بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو گیلاس که از مناطق شاهرود و الموت به تهران می‌آید بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است. قیمت هر کیلو آلبالو از ۳۵۰۰ تومان تا ۷ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم موز ۳ هزار تا ۳۲۰۰ تومان و قیمت هر کیلو انگور یاقوتی از ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم ملون و طالبی در بازار تهران بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم سیب درختی بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اظهار کرد: قیمت هر کیلو پیاز ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان، قیمت هر کیلو سیب‌زمینی ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان و قیمت هر کیلو گرم هویج با کاهش هزار تومانی در روزهای اخیر به هر کیلو ۳۸۰۰ تومان رسیده است.


واقعیت بازار چیست؟

درخصوص قیمت‌های محصولات در آستانه ماه رمضان، خبرگزاری تسنیم در یک گزارش میدانی اعلام کرد با وجود اینکه قیمت بیشتر کالاهای اساسی با فشار سازمان حمایت در آستانه ماه رمضان تغییری نداشته است، اما نرخ برخی مواد غذایی بدون توجه به هشدارها خیز پنهانی برای افزایش قیمت برداشته است. بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی، مربوط به کالاهایی است که مشمول قیمت‌گذاری دولت نیستند و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت آنها است.