گروه بازرگانی: رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران گفت: طبق ابلاغیه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به منظور اجرای مصوبه خرید هر کیلوگرم شیر خام به قیمت 1440 تومان، مقرر شد ناظران و بازرسان این سازمان سریع‌تر در کارخانه‌های بزرگ لبنی مستقر شوند.

سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: مصوبه ۱۴۴۰ تومانی خرید شیر خام که مربوط به سال گذشته بوده تاکنون اجرایی نشده اما به تازگی اجرای این مصوبه برای سال جاری توسط ستاد تنظیم بازار تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. وی اظهار کرد: با ابلاغ مصوبه اخیر سازمان تنظیم بازار، صنایع لبنی اعلام کردند به علت بالا بودن هزینه‌های تمام شده تولید از این مصوبه تمکین نخواهند کرد. وی تصریح کرد: انجمن صنفی گاوداران طی نامه‌ای به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران سراسر کشور خواستار اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار شد. مقدسی افزود: سازمان حمایت از تولیدکنندگان برای اجرایی شدن مصوبه خرید شیرخام با قیمت ۱۴۴۰ تومان طی بخشنامه‌ای لزوم استقرار بازرسان و ناظران این سازمان در کارخانه‌های لبنی بزرگ را به ادارات کل این سازمان در استان‌ها ابلاغ کرد. وی اضافه کرد: براساس این بخشنامه، ناظران و بازرسانی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سراسر کشور در کارخانه‌های بزرگ لبنی مستقر خواهند شد تا شیرخام با قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومانی از دامداران خریداری شود. به گفته وی، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم شیر خام کیفی با بار میکروبی کمتر از یکصد هزار و ۲/ ۳درصد چربی تحویل درب کارخانه‌های لبنی ۱۴۴۰ تومان است.

وی اظهار کرد: البته این درحالی است که بیش از یک سال است دامداران سراسر کشور بابت تولید هر کیلوگرم شیر خام ضرر و زیان می‌دهند؛ زیرا این مصوبه سال گذشته اجرایی نشد و صنایع لبنی هر کیلوگرم شیر خام را با قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان خریداری می‌کردند. به‌طوری که با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید هم اکنون قیمت واقعی هر کیلوگرم شیرخام حدود ۱۶۰۰ تومان است.


لبنیاتی‌ها از افزایش قیمت منصرف شدند

دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه پیگیر افزایش ۵ در صدی قیمت لبنیات نیستیم، گفت: بازار کشش افزایش قیمت جدید را ندارد. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: انجمن فرآورده‌های لبنی با توجه به قیمت‌های تمام شده محصولات لبنی، چندی پیش درخواست افزایش 5 درصدی قیمت‌ لبنیات را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرد، اما با توجه به عدم کشش بازار پیگیر آن نشدیم و آنها نیز جوابی را برای ما ارسال نکردند. وی با بیان اینکه علاوه بر 5 درصد مذکور، قیمت سوخت هم یک درصد بر قیمت تمام شده محصولات لبنی افزوده، اظهار کرد: حتی اگر مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت صادر شود بازار کشش خرید ندارد و شرکت‌ها با زیان و زیر قیمت تمام شده محصولشان را عرضه می‌کنند. دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات لبنی نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است. باکری با بیان اینکه صنایع در آرزوی گشودن قفل‌های رکود برای رسیدن به رونق به سر می‌برند، گفت: یکی از علل عمده رکود در بازار لبنیات پایین بودن قدرت خرید مردم است. وی افزود: صنایع به‌طور متوسط شیر‌خام را با قیمت 1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری می‌کنند و توان خرید شیر خام با قیمت مصوب تیرماه سال گذشته یعنی 1440 تومان را ندارند. باکری تصریح کرد: سازمان بازرسی و نظارت بازار را رصد می‌کند و هر واحدی که خارج از ضوابط و مجوزها اقدام به افزایش قیمت کند، متخلف شناخته شده و برخوردهای لازم با آنها صورت می‌گیرد.