گروه بازرگانی: «راه‌اندازی موضوع مذاکرات رودررو مجازی در نشست‌های روسای تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران تا ماه آینده»، «تبدیل موضوع یک در هزار فروش به چهار در هزار سود از سال 1395» و «پیگیری برای دسته‌بندی تشکل‌های بالادستی اتاق ایران با مدل مفهومی» را می‌توان مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در دومین نشست روسای تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق ایران با رئیس و هیات رئیسه این اتاق برشمرد.


این نشست 6 مهرماه درمحل اتاق ایران برگزار شد و رئیس اتاق ایران در آن بر لزوم توجه به‌تربیت مدیران مجرب و کارآزموده برای فردای اقتصاد کشور تاکید کرد. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران در این نشست از راه‌اندازی بحث مذاکرات B2B مجازی تا ماه آینده خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند با ثبت‌نام در سایت مربوطه ارتباطات خود را با شرکای مورد نظر به‌صورت مجازی ادامه دهند. رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور یادآور شد: بخش‌های مختلف اتاق در این خصوص موظف شده‌اند تا بتوانیم به‌عنوان ستاد هماهنگی همه طرف‌های تجاری را به یکدیگر وصل کنیم. وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته یکی از کارهای اصلی که صورت گرفت تشکیل دبیرخانه سه اتاق ایران، اصناف و تعاون و قرار دادن مرکزیت آن در اتاق ایران بود که سبب شد اتاق در تمام مجامع به‌عنوان نماینده سه اتاق سخن بگوید و در بحث‌های صنفی و تعاونی نیز امکان ارائه نظر داشته باشد. اکنون نیز هیچ تصمیم‌گیری اقتصادی بدون حضور سه اتاق انجام نمی‌شود و دبیرخانه مجامع و شورای حکومتی نیز ایجاد شده و 200 نماینده در شوراهای حکومتی خواهد داشت؛ به زودی شبکه آنها ابتدا در مرکز و سپس در اتاق‌ها ایجاد می‌شود و مسوول این دبیرخانه نیز تعیین شده است و به زودی معرفی خواهد شد. رئیس اتاق ایران گفت: گزارش‌دهی و گزارش‌گیری این شبکه نیز به‌صورت لحظه‌ای در سایت اتاق ایران انجام خواهد شد و این کار حرکت جدی برای حضور بیشتر تشکل‌ها است.

جلال‌پور فعال کردن اتاق‌های مشترک را به‌عنوان دیگر اقدام صورت گرفته در اتاق برشمرد و گفت: برخی اتاق‌ها فعال شده‌اند، در حالی که در برخی دیگر از اتاق‌ها باید تغییرات جدی صورت گیرد.


وی افزود: موضوع یک در هزار فروش از سال ۱۳۹۵ نیز به چهار در هزار سود تبدیل خواهد شد و همچنین در شوراهای مختلف نیز کار کارشناسی قابل توجهی صورت می‌گیرد و اتاق حضور پررنگی داشته و با برنامه‌ریزی قبلی حضور پیدا می‌کند. رئیس اتاق ایران اعلام کرد: در بحث دوران پساتحریم و اتاق‌ها نیز اتاق منفعلانه عمل نکرده و درخصوص هیات‌ها با برنامه پیش رفته است، مذاکرات B۲B را‌ترتیب داده، نیازهای کشور را احصا کرده و ظرفیت تشکل‌ها را نیز بررسی خواهد کرد؛ اعزام و پذیرش هیات‌ها نیز متناسب با همین ظرفیت‌ها خواهد بود. پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران اعلام کرد: به موجب ماده ۷۵ قانون رفع موانع تولید، فضای خوبی در کشور ایجاد شده وآن کمیته مقررات‌زدایی است که باید تمامی مقررات را با حضور نمایندگان اتاق‌ها بررسی کرده و نسبت به پیشنهاد حذف یا اصلاح آنها و تصمیم‌گیری درخصوص بخشنامه‌ها اقدام کند و این کار با جدیت در حال انجام است. هومن حاجی‌پور، معاون تشکل‌های اتاق ایران گفت: در جلسه گذشته، پیشنهادها دریافت و دسته‌بندی شد و سعی کردیم انتظارات تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق را برآورد کنیم و اجرایی شدن این پیشنهادها را با دسته‌بندی به معاونت‌های مربوطه ارجاع دهیم. حاجی‌پور اعلام کرد: در مورد تشکل‌های بالادستی ماموریت جدی اتاق این است که آنها را به‌صورت دسته‌بندی شده با مدل مفهومی تبیین شده، ایجاد کند و این امر به‌طور جدی در دستور کار است و فدراسیون صادرات انرژی، فدراسیون اقتصاد سلامت، ایجاد فدراسیون آب، برق، حمل‌‌ونقل، واردات و... که رابط تشکل‌های اقتصادی با ارکان خواهند بود، انجام شده است و بی‌شک ادامه این روند نیاز به همکاری همه تشکل‌ها دارد.


محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران نیز گفت: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی و پساتحریم به نظر می‌رسد هیات‌هایی که تا به امروز به کشور آمده‌اند با برنامه‌ریزی مشخص بوده است، اما ما خیلی برنامه مشخصی برای ارائه به آنها نداشته‌ایم و اتاق با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها می‌تواند این خلأ را پر کند. وی پایش قوانین سرمایه‌گذاری خارجی را نیز مهم دانست و افزود: این قوانین برای شرایط امروز کشور مناسب نیست و پایش قوانین باید به خواسته جدی اتاق بدل شود. به‌طور مثال با یک دستور‌العمل سازمان امور مالیاتی، قوانین حوزه صادراتی افزوده شده است و باید این مسائل مورد توجه قرار گیرد، بنابراین براساس ماده 60 قانون رفع موانع تولید، اتاق باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی حضور داشته باشد. حبیب‌الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز به موضوعی با عنوان «چالش‌های درون سازمانی تشکل‌ها» اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود که تشکل‌ها تا چه حد توانسته‌اند میان اعضای خود و دولت ارتباط لازم را برقرار کنند و همچنین از آنجایی که ماهیت تشکل‌ها کار گروهی است، باید بررسی شود که چقدر در این زمینه جلو رفته‌ایم. سعید جارودی، عضو هیات مدیره شرکت‌های صنعت پخش گفت: تشکل‌ها باید آمادگی پذیرش مسوولیت‌ها را داشته باشند و لازم است در این خصوص دارای ساختار مناسبی باشند.