گروه بازرگانی: نمایشگاه ملی صنایع روسیه که 30 آذر در تهران افتتاح شد، امروز به پایان می‌رسد. در این نمایشگاه که 80 نماینده از شرکت‌های معتبر روسی در آن حضور دارند، دو تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و روسیه با حضور وزرای دو کشور امضا شد. یکی از این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور بود. تفاهم‌نامه دوم در زمینه تولید کمباین در ایران بود که بخش‌های خصوصی دو کشور آن را امضا کردند. براساس آن، طرف روسی در حوزه فناوری‌های نوین با طرف ایرانی همکاری خواهد داشت.

شرکت راستک روسیه نیز با حضور در این نمایشگاه آمادگی خود را برای همکاری با شرکای تجاری ایران اعلام کرد. نمایندگان این شرکت دولتی روسیه گفت‌وگوهایی را در مورد هلی‌کوپترهای روسی، موتور‌های هواپیما، سیستم‌های کنترل خودکار و محصولات اپتیکال پیشرفته با مقامات و شرکت‌های ایران انجام دادند که برخی از این مذاکرات روی توزیع و سازماندهی تجهیزات تولید نیرو و همچنین تجهیزات پمپ گاز در ایران بود.


ویکتور نیکولایویچ کلادو، مدیر دپارتمان مشارکت‌های بین‌المللی شرکت راستک (Rostec)، با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت‌های صنعت روسیه از طریق این شرکت است، گفت: ۷۰۰ موسسه مختلف زیر نظر شرکت راستک فعالیت می‌کنند و تمامی فعالیت‌های این شرکت در ۱۴ هلدینگ در حال تولید و کنترل هستند. وی افزود: تقریبا ۱۰۰ درصد موتورهای هواپیماهای جنگی و مسافربری روسیه تولیدات راستک است. کلادو گفت: شرکت هلدینگ راستک همکاری‌های دیرینه‌ای با ایران دارد. به‌طور مثال کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۹۷۲ توسط مهندسان شرکت‌های زیرمجموعه راستک ساخته شد و در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۲ روز به روز تجهیزات این کارخانه مدرنیزه شد. تا به امروز نیز همکاری‌های ما با ایران حتی برای لحظه‌ای قطع نشده است. وی با اشاره به اینکه شرکت راستک با کارخانه هلی‌کوپتر ایران قرارداد همکاری امضا کرده است، گفت: موضوع اصلی قرارداد ارائه اطلاعات و فناوری به طرف ایرانی و فراهم آوردن تکنولوژی‌های لازم است.


انعقاد پیمان پولی مشترک

همچنین به گزارش «ایرنا» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در دیدار با وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت: ایران و روسیه برای تبادل آسان ریال و روبل با یکدیگر پیمان پولی منعقد می‌کنند تا همکاری‌های اقتصادی دو کشور تسهیل شود. محمود واعظی افزود: انعقاد این پیمان پولی مشترک با هدف آسان‌سازی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور انجام خواهد شد. واعظی، انجام مذاکره با طرف روسی برای کاهش تعرفه صدور کالاهای ایرانی به روسیه را یادآورشد و افزود: مقرر شده روسیه گام‌های لازم را برای ایجاد کاهش در تعرفه‌های گمرکی خود به نفع ایران انجام دهد.