کاهش بهای نفت در یک سال و نیم اخیر اثرات زیادی بر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان، به ویژه کشورهای صادرکننده نفت داشته است. ونزوئلا یکی از این کشورها است که اثرات زیادی از این رویداد پذیرفته است. حدود 95 درصد صادرات این کشور را نفت تشکیل می‌دهد و این کشور از نظر ذخایر نفتی در رتبه دوم جهان قرار دارد. ونزوئلا در سال 1965 یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود، اما با وقوع کودتا و اتخاذ سیاست‌های نابجای اقتصادی در دهه‌های بعد کم‌کم وارد بحران شد. بحران در این کشور از اقتصاد فراتر رفت و پایه‌های حکومت سوسیالیست‌ها و میراث چاوز را لرزاند. در انتخابات مجلس این کشور، احزاب مخالف توانستند با آرای مردمی پیروز انتخابات شوند و دولت نیکولاس مادورو را تحت فشار قرار دهند.

به نظر می‌رسد بحران ونزوئلا در ادامه شدیدتر نیز بشود. احتمال نکول و ناتوانی ونزوئلا برای اجرای تعهدات خود به رغم پرداخت ۵/ ۱ میلیارد دلار به اوراق قرضه در روزهای اخیر، بسیار بالا است. اگر چه دولتمردان بر پرداخت و تعهد پافشاری می‌کنند، اما برخی معتقدند شاید به رغم تمایل آنان، توانی برای بازپرداخت بدهی برای ونزوئلا در سال آتی باقی نماند. شاخص فلاکت که برای منتخبی از کشورها برای سال ۲۰۱۶ اندازه‌گیری شده است، نشان می‌دهد که ونزوئلا و آرژانتین گوی سبقت را در این شاخص از سایر کشورها ربوده‌اند. رقم این شاخص برای ونزوئلا به تنهایی حدود ۴ برابر رقم این شاخص در آرژانتین است. پیش‌بینی می‌شود وضعیت ونزوئلا در سال جاری بدتر نیز بشود.

علاوه بر بحران ناشی از کاهش بهای نفت، این کشور دچار مشکلات ناشی از بدهی نیز هست و وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی آن نیز چندان مثبت به نظر نمی‌رسد. طبق اعلام بانک مرکزی ونزوئلا، نرخ تورم رسمی این کشور در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۸۰ درصد رسیدو اقتصاد این کشور در طول فوریه ۲۰۱۶، حدود ۷/ ۵ درصد کوچک‌تر شده است. بدهی این کشور در سال جاری تقریبا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اخیرا ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر از جمله عربستان، قطر و روسیه تصمیم به فریز کردن و نگهداری تولید خود در سطح ماه ژانویه گرفتند تا قیمت را بالا ببرند اما ایران با انجام این کار (ثابت نگه داشتن تولید نفت خود) به دلیل تلاش برای افزایش صادرات نفت در شرایط پساتحریم، مخالفت کرده است. طبق آمار بین‌المللی، بانک مرکزی ونزوئلا از نظر ذخایر طلا در جهان رتبه ۱۶ را دارد که با شدت گرفتن بحران اقتصادی این کشور بخشی از این ذخایر وارد بازار شده است. ضمن آنکه این کشور رو به ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک آورده که بین این کشور و یک شرکت خارجی مشترک است و بیشتر برای فلزات گرانبها استفاده می‌شود. با این حساب حدود ۵ میلیارد دلار ارز جذب این کشور خواهد شد که کمک خوبی محسوب می‌شود.