تعدیل گسترده نیروی کار
مارکت واچ

چین پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۶ به رشد اقتصادی بین 5/ 6 تا ۷ درصد دست یابد. کارشناسان پیش‌بینی کردند در سال ۲۰۱۶ نیز همچنان اقتصاد این کشور بنیه نسبتا ضعیفی خواهد داشت و آهنگ رشد آن کند خواهد بود. برنامه‌های دولت چین برای تقویت بخش‌های ضعیف اقتصاد کشور خبر داده است. آهنگ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ به رقم 9/ 6 درصد رسیده که ضعیف‌ترین آمار طی ۲۵ سال اخیر ارزیابی شده است.


کاهش میزان تراز تجاری چین

حجم صادرات چین در اوایل سال 2015 در بازه زمانی یک ساله افتی معادل 4/ 25 درصد به خود دید که این آمار دو برابر بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه است. این بیشترین کاهش حجم صادرات چین طی ۶ سال اخیر بوده است.از سوی دیگر واردات این کشور نیز در زمان مشابه دچار افت 8/ 13 درصدی شده که شانزدهمین ماه افت خود را تجربه کرده است. به این ترتیب، تراز تجاری دومین قدرت اقتصادی جهان در طول یک سال گذشته افت سنگین ۴۶ درصدی داشته و به رقم ۳۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.


روند ضعیف رشد بخش تولید و ساخت و ساز در چین

شاخص فعالیت‌های بخش تولید و ساخت و ساز در این چین در ماه ژانویه ۳/ ۰ واحد نسبت به ماه دسامبر افت کرد و به رقم ۴/ ۴۹ واحد رسیده است. این بیشترین افت طی ۳ سال گذشته محسوب می‌شود. کاهش سفارشات دریافتی شرکت‌های این بخش، شاخص فعالیت‌های آن‌ را به زیر رقم ۵۰ واحد کشانده که از عدم پویایی و رونق در بخش تولید و ساخت‌وساز حکایت دارد. افت آهنگ رشد اقتصادی چین، در سال ۲۰۱۵ طی ۲۵ سال گذشته بی سابقه گزارش شده است. رشد اقتصادی دومین قدرت برتر اقتصادی دنیا ۹/ ۶ درصد بوده است.


حذف وسیع مشاغل در بخش زغال سنگ و صنعت فولاد چین

ضعیف شدن بنیه اقتصادی چین میزان مصرف در بخش زغال سنگ و تقاضا برای صنعت فولاد را با افت مواجه کرده است. این روند، حذف مشاغل در بخش‌های مذکور را در پی خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش استخراج زغال سنگ و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت فولاد این کشور حذف شود. در این زمینه وزیر تامین اجتماعی و منابع انسانی چین می‌گوید: «برای حل مشکل اضافه ظرفیت در بخش صنعت تلاش می‌کنیم. از صنعت زغال سنگ و فولاد آغاز خواهیم کرد. یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی از معادن زغال سنگ حذف و ۵۰۰ هزار نفر نیز در کارخانه‌های فولادسازی از کار برکنار خواهند شد.»

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال سنگ در دنیاست و ۶۴ درصد انرژی این کشور در سال ۲۰۱۵ از زغال سنگ تامین شده است. میزان مصرف زغال سنگ در چین در سال گذشته میلادی 7/ 3 درصد کاهش داشته است. این افت نسبت به سال ۲۰۱۴ بیشتر گزارش شده است. چین قصد دارد 5 تا 6 میلیون کارگر دولتی را درفاصله دو تا سه سال از کار بیکار کند و تلاش می‌کند که به این وسیله مشکلات مازاد ظرفیت صنعتی و آلودگی را حل کند. این برنامه سیاست اقتصادی - اجتماعی در پکن بزرگ‌ترین تصمیم این کشور در دو دهه اخیر بوده است. رهبران چین بسیار مشتاق باقی ماندن ثبات اقتصادی در کشورشان و اطمینان حاصل کردن از این هستند که مشکلات اقتصادی ناامنی برای این کشور درست نمی‌کند. به همین دلیل حدود 150 میلیارد یوآن (حدود 23 میلیارد دلار) برای پوشش دادن تعدیل نیروی کار دست کم در دو حوزه زغال سنگ و فولاد در دو تا سه سال آینده هزینه خواهند کرد.

این روند به‌طور سراسری در سایر صنایع چین نیز اعمال خواهد شد و حتی ممکن است که هزینه‌های بیشتری نیز برای کاهش بدهی شرکت‌هایی که تعطیل می‌شوند و به «کارخانه‌های زامبی» معروف شده‌اند، انجام شود. مساله این جاست که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط چینی به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده‌اند و بازخرید نیروی کار این شرکت‌ها باعث خواهد شد که هزینه‌ها و بدهی‌های فراوانی برای این شرکت‌ها به وجود بیاید که دولت باید آنها را جبران کند. در کنار این شرکت‌ها، تعدیل نیروی کار دولتی نیز همین هزینه‌ها را دارد که باید توسط دولت تامین شود. بسیاری از شرکت‌ها در چین وجود دارد که اغلب دولتی هستند و تعطیل شده‌اند، اما نیروی کار خود را حفظ کرده‌اند. این شرکت‌ها به شرکت‌های زامبی معروف شده‌اند و دولت چین به تدریج می‌خواهد ظرف چند سال آینده نیروی کار این شرکت‌ها را نیز بازخرید کند.


یوآن همچنان عامل نگرانی‌ اقتصاد جهانی

در هفته گذشته بانک مرکزی چین یوآن را برای پنجمین دوشنبه متوالی، پایین‌تر نگه داشت. این در حالی است که پیش از این در نشست بزرگ اقتصادی شانگهای قصد داشت نگرانی‌های جهانی در این باره را از بین ببرد. تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاران این روزها کاملا مایوس هستند؛ آنها حتی از نشست گروه ۲۰ نیز نتایج رضایت‌ بخشی به دست نیاوردند. در این نشست وزرای اقتصاد مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا دور هم جمع شدند و برای ثبات بازار بین‌المللی و افزایش رشد اقتصاد جهان با یکدیگر گفت‌وگو کردند. بورس‌ها در آسیا با اندکی کاهش هفته خود را به پایان می‌رسانند و اکثر شاخص‌های مهم در این ماه در وضعیت قرمز به سر می‌برند. شاخص بورس شانگهای بیش از ۴/ ۴درصد سقوط کرده است.

شاخص سنگ در هنگ‌کنگ نیز ۳/ ۱ درصد کاهش یافت، شاخص نیکی ژاپن اما به‌صورت متوسط یک درصد افزایش یافت که به دلیل قدرت گرفتن ین برای صادرکنندگان بوده است. کالاهای خاصی نظیر طلا اندکی افزایش را تجربه کرده‌اند. طلا نیز ۸/ ۰درصد افزایش یافته است. هرچند سرمایه‌گذاران جهانی سعی کرده بودند در این مدت اخیر نسبت به سقوط بازار سهام چین بی‌تفاوت باشند اما وضعیت دوباره قرمز شده و نگرانی‌هایی برای این سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. اصلی‌ترین نگرانی نیز در مورد «نحوه مدیریت اقتصادی» در کشور چین است. تلاش‌های دولت چین در سال جدید برای کاهش دوباره ارزش یوآن، این نگرانی را ایجاد کرده است که مبادا اقتصاد این کشور همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. اقداماتی که در مورد ارز در چین صورت می‌گیرد همیشه در کانون توجه سرمایه‌گذاران در جهان قرار می‌گیرد. یی گانگ رئیس بانک مرکزی چین در این بین تاکید کرده است که یوآن از پایه هیچ مشکلی ندارد و در مسیر درستی در حال حرکت است. او همچنین تاکید کرده است که مشکلات این ارز با اندکی صبر برطرف خواهد شد.