چند ماه است که از توافق کشورهای ۱+۵ و ایران می‌گذرد. در این مدت پای بسیاری از هیات‌های اروپایی به ایران باز شده است و مقامات ایرانی نیز از چند کشور اروپایی دیدن کرده‌اند. همه چیز گویای آغازی نو و آمادگی برای یک دوره جدید تجاری - اقتصادی است اما به دلایلی هنوز این امر تحقق نیافته است. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا، سوئیس و آلمان همیشه بیشترین مراودات تجاری را با ایران داشته‌اند، اما تحریم‌ها تا حدودی در این زمینه مساله‌ساز بود.

اکنون پس از رفع تحریم‌ها به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای رشد تجارت بین آلمان و ایران به وجود آمده باشد. قرار است زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، به همراه وزیر انرژی این کشور در راس هیاتی به ایران بیایند تا در روزهای دوم و سوم ماه مه (۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان در تهران شرکت کنند. امری که در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. تاجران و صاحبان صنایع به دستاوردها و نتایج سفر این مقامات بلند پایه به ایران امیدوار هستند. اکنون در دومین سفر زیگمار به ایران، شرکت‌های آلمانی انتظار دارند آلمان این علامت را به دولت ایران بدهد که تحکیم مناسبات اقتصادی میان دو کشور اولویت بسیار بالایی دارد.در میان قراردادهایی که آلمانی‌ها امیدوار به اجرای آن هستند، قرارداد شرکت زیمنس با شرکت مپنا برای تولید توربین‌های گازی و ژنراتورهای برق است که چندی پیش امضا شد. همچنین افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور و رسیدن آن به سطوح قبل از برقراری تحریم‌ها نیز از برنامه‌های آنان است. علاوه بر این، از دیگر معضلات بازگشت سریع شرکت‌های آلمانی به بازار ایران، جایگزین شدن آنها در دوران تحریم توسط شرکت‌های چینی، کره‌ای و روسی است.

با وجود آنچه در مورد تمایل آلمانی‌ها به رابطه با ایران گفته شد، هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که مانع از اطمینان بازرگانان و تجار در معاملات با ایران می‌شود و آن هم مسائل مربوط به امور بانکی و ضمانت‌نامه‌ها است. ضمن آنکه هنوز ریسک تحریم‌های آمریکا در مورد موسسات و افراد را حس می‌کنند. حال چشم امید تجار آلمانی به زیگمار دوخته شده است که بتواند مسائل پیش‌رو را در دیدارهای خود در تهران و حتی سران ایالات متحده حل کرده و پای بازرگانان آلمانی را به بازار ایران برساند. تجارتی که برای ایران نیز منفعت‌هایی به همراه خواهد داشت. در پرونده امروز به بررسی رابطه اقتصادی ایران و آلمان می‌پردازیم.