اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری روز جمعه هفته گذشته برگزار شد و نامزدها هم نظرات خود را درخصوص سوالات ازپیش‌تعیین‌شده بیان کردند. در ابتدا موضوع مناظره اجتماعی- فرهنگی عنوان شده بود و سوالات نیز در این مسیر قرار داشت؛ اما در سخنان نامزدهای انتخاباتی موضوعات اقتصادی از سایر موضوعات پیشی گرفت. در این میان نامزدها درخصوص چند محور اصلی وعده‌های خود متمرکز شدند که مورد نقد یکدیگر واقع شد. دو تن از نامزدها با وعده‌های ایجاد ۵ تا ۶ میلیون فرصت شغلی و ارائه یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به بیکاران به میدان آمده بودند که روزهای پس از مناظره با انتقاد‌های شدید کارشناسان اقتصادی و اجتماعی مواجه شدند.بسیاری از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر نیز پرداخت این میزان یارانه به مردم، سیاست اقتصادی نادرستی است و نباید در انتخابات پیش رو نامزدها با ارائه چنین وعده‌هایی که از پشتوانه علمی و منطق اقتصادی برخوردار نیستند، ذهنیت جامعه ایران را درگیر مسائل زودگذر و آسیب‌زا کنند.

به اعتقاد کارشناسان عوام‌فریبی و رفتارهای پوپولیستی در چند دوره اخیر انتخابات شدت گرفته است، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نامزدها بیشتر به دنبال ایده‌ها و برنامه‌ها بودند و کمتر به دنبال شعار و عوام‌فریبی بودند اما از زمانی که در انتخابات نهم و دهم عوام‌فریبی پیروز انتخابات شد جریان سیاسی در کشور تغییر کرد و برخی به‌دنبال رسیدن به نتیجه از این شیوه هستند. از این رو این وعده‌ها صرفا وعده‌های پوپولیستی است که در هیچ صورتیبه درستی قابل اجرا نیست و در صورت اجرا تبعات اجتماعی و اقتصادی جبران ناپذیری برای کشور دارد. البته طرفداران این کاندیداها، وعده‌های آنان را عملی می‌دانند و معتقدند دولت یازدهم نتوانسته سیاست‌های حمایتی را به خوبی اجرا کند. از سوی دیگر سایر مسوولان کشور نیز وعده‌هایی چون ایجاد چند میلیونی شغل و افزایش چند برابری یارانه‌ها را عوام‌فریبانه خواندند. دولت یازدهم نیز در سال‌های گذشته با حذف یارانه دارندگان درآمد بالا، سعی در کاهش هزینه‌های دولت داشت؛ اما به دلایل متعدد در این مسیر موفقیت چشمگیری به‌دست نیاورد.

در روزهای پس از مناظره، کارشناسان مواضع کاندیداهای مختلف را مورد نقد و بررسی قرار دادند که در این میان مواضع آقای قالیباف و جهانگیری بیش از سایر کاندیداها مورد توجه واقع شد. برخی کارشناسان معتقدند تقسیم جامعه به ۴ درصد و ۹۶ درصد بی معنی بوده و این تقسیم‌بندی به هیچ وجه با اطلاعات آماری موجود در ترکیب درآمدی جمعیت کشور همخوانی ندارد. در این پرونده باشگاه اقتصاددانان، کارشناسان به بررسی مواضع نامزدهای ریاست جمهوری پرداخته‌اند.