تونل وحشت در خروج از اتحادیه

رویترز

ماهیت برگزاری این انتخابات ایجاب می‌کند، مساله برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اصلی‌ترین مساله انتخابات عمومی بریتانیا باشد. بررسی سیاست‌های آتی احزاب در ادامه روند برگزیت دید روشنی در مورد سیاست‌های آینده بریتانیا و جو سیاسی- اقتصادی اتحادیه اروپا پس از برگزاری انتخابات ارائه خواهد داد.

حزب محافظه‌کار

در حالی که ترزا می ‌تا پیش از برگزاری رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا، از مخالفان این طرح در کنار هم حزبی‌اش دیوید کامرون بود، اما بعد از نتایج رفراندوم، تغییر جهت اساسی داده و اعلام کرد: «برگزیت به‌معنی برگزیت است (نه چیز دیگر)» و تمایل شدید خود در اجرای این امر را در قالب طرح برگزاری پیش از موعد انتخابات عمومی (به‌منظور تقویت قدرت سیاسی خود در اجرای این طرح) نشان داد. عناصر اصلی سیاست‌های حزب محافظه‌کار در مساله برگزیت را می‌توان در نکات زیر خلاصه کرد:

-عدم تعهد به قوانین اتحادیه اروپا و سیستم قضایی آن که زمینه‌ساز چالش‌های سیاسی در منطقه خواهد بود.

- خروج از تک بازار اتحادیه اروپا و برنامه‌ریزی برای تجارت همه جانبه در گستره اروپا

- گسترش دامنه تجارت با کشورهای خارج از اروپا که این مورد را می‌توان نقطه شروع مذاکرات بریتانیا با سایر کشورها و باز شدن کانال جدید تجاری در سیستم اقتصادی دنیا دانست. فرصتی که برخی معتقدند شاید بتواند برای کشور ما نیز کارآمد باشد.

- تلاش در جهت ایجاد توافقات اولیه در مورد مساله مهاجران در بریتانیا و اتحادیه اروپا. این حزب علاوه بر تلاش در کاهش تعداد مهاجران بریتانیا در تلاش است تا با توافق سایر کشورهای اروپایی رویه‌های ورودی سختگیرانه را در قبال مهاجران اعمال کند.

- ترک اتحادیه اروپا به قصد یافتن هم‌پیمانان جدید در ایجاد توافقات بین‌المللی، با هدف گسترش دامنه سیاسی و تجاری بریتانیا. (این رویه بی‌شباهت با سیاست‌های ترامپ نیست، جایی که هر پیمانی که به‌ضرر کشورش باشد، حتی اگر معاهده زیست محیطی بین‌المللی باشد، از آن خارج شده و برای کسب درآمد تجاری، آشکارا اقدام به فروش اسلحه می‌کند. به‌نظر می‌رسد پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حزب محافظه‌کار سیاستی نزدیک به همتای آمریکایی خود در پیش گیرد).

- حذف سیستم اجازه تردد در بریتانیا به مهاجرانی که جزو شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌روند و تلاش گسترده در جهت کاهش خالص مهاجرت سالانه به میزان ۱۰۰ هزار نفر. رویه‌ای سختگیرانه که ورود مهاجران را در قالب‌های مختلف از اخذ کرسی‌های دانشجویی تا شهروندان سایر کشورهای اروپایی محدود خواهد کرد. با روی کار آمدن حزب محافظه‌کار در صورتی که موفق به اخذ بیش از ۳۲۶ کرسی شود سیاست‌های تبعیض‌آمیز در زمینه مهاجرت با جدیت دنبال خواهد شد که آبستن بی‌ثباتی‌های سیاسی در منطقه و دنیا خواهد بود.

- وعده توجه به افکار و عقاید کشورهای ولز، ایرلند جنوبی و اسکاتلند که در پی تصمیم بر خروج از اتحادیه اروپا ساز جدایی از بریتانیا را می‌زنند، این سیاست در پی آن است تا ریسک سست شدن پایه‌های اتحادی کشورهای منطقه بریتانیا را تا حد ممکن کاهش دهد. اتفاقی که اگر عملی شود، ثبات سیاسی و اقتصادی بریتانیا را دستخوش نوسانات شدیدی خواهد کرد.

چالش‌های اساسی که حزب محافظه‌کار در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند ایجاد کند، جو سیاسی موجود در منطقه اروپا را تا حد زیادی ناآرام خواهد کرد. محافظه‌کاران چارچوب کلی خود در مورد مساله مهاجران را بیان کرده‌اند اما هیچ طرح مشخصی در مورد نحوه اجرای آن ارائه نکرده‌اند. اجرای این طرح نیز نیازمند کسب موافقت سایر کشورهای اروپایی است، مثل مساله تردد مهاجرانی که شهروند سایر کشورهای اروپایی به شمار می‌روند. شاید پربیراه نباشد اگر پیش‌بینی کنیم اصطکاک بالای سیاسی در این زمینه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا شرایط سیاسی و اقتصادی جدیدی را تجربه خواهد کرد که نیاز به زمان کافی برای رسیدن به ثبات دارد. بدون شک در این بازه زمانی هزینه‌های مالی دولت افزایش خواهد یافت. بریتانیا باید در نظر داشته باشد که برای خروج از اتحادیه اروپا باید هزینه این جدایی یا غرامت را به کشورهای عضو پرداخت کند. مساله‌ای که ترزا می‌ چیزی در مورد حجم و اندازه مورد قبول آن تاکنون بیان نکرده و تنها اظهار کرده است که این پرداخت‌ها بر اساس تعهدات بین‌المللی مورد قبول صورت خواهد گرفت. او که خود را فردی محکم و سختگیر در مذاکرات معرفی کرده، این گمانه‌زنی را تشدید می‌کند که مساله پرداخت هزینه خروج از اتحادیه اروپا نیز یکی از مسائل پر چالش این منطقه در صورت روی کار آمدن می ‌و حزب جدید او خواهد بود.

در کنار این مساله او با تغییر اعضای حزب، اگرچه روند پیشبرد برگزیت را تسهیل خواهد کرد اما باید گوشه چشمی به ۴۸ درصد مردمی که مخالف این طرح بودند داشته باشد. به‌دیگر بیان فاصله نزدیک موافقان و مخالفان در رفراندوم برگزیت او را ملزم می‌کند، در انتخاب‌ها و تصمیمات پیش رو نهایت دقت و درایت را به‌کار گیرد، چون تقریبا نیمی از مردم بریتانیا منتقد این طرح بوده و در صورت اشتباه، ترزا می ‌هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

حزب کارگر

حزب کارگر نیز از مخالفان سرسخت برگزیت در رفراندوم برگزار شده بود، اما در حال حاضر معتقد است، باید به تصمیم مردم بریتانیا احترام گذاشت. این حزب بیان کرده با وجود خروج از اتحادیه اروپا، خواستار انعقاد عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های جداگانه با کشورهای عضو است و سیاست آتی آن برقراری ارتباط نزدیک با اعضای این حزب در چارچوب بیان شده خواهد بود. چارچوب سیاستی این حزب نسبت به حزب رقیب کمی شفاف‌تر است. در زیر برخی از موارد مدنظر این حزب در صورت پیروزی یا حداقل تشکیل دولت ائتلافی که ترکیبی از احزاب خواهد بود، آمده است:

- حمایت از قوانین کار موجود و پایبندی به حقوق مصرف‌کننده جاری در کنار حفظ معاهدات زیست‌محیطی حاضر که باب میل فرانسه و آلمان خواهد بود و زمینه‌ساز روابط سیاسی و تجاری جدید بین این کشورها خواهد بود.

- کمک در تصویب معاهدات تجاری با تعرفه‌های گمرکی پایین با کشورهای عضو اتحادیه که ریشه در سیاست مخالفت خروج از اتحادیه اروپا دارد. حزب کارگر قصد دارد ضمن پذیرش رفراندوم رویه‌های جدیدی در برقراری ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه برقرار کند.

- در روند مذاکرات، این حزب سیاست سازش را در پیش خواهد گرفت که بی‌شباهت با همتای فرانسوی خود یعنی ماکرون نیست. این حزب بیان کرده در سیاست‌های خود چیزی تحت عنوان «عدم مذاکره» نخواهیم داشت.

- تضمین حقوق ساکنان و شاغلان اتحادیه اروپا در منطقه بریتانیا. طرحی که چالش‌های بعد از خروج از اتحادیه اروپا را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

- در زمینه مساله مهاجران نیز این حزب بیان کرده که هیچ طرحی برای کاهش تعداد مهاجران ارائه نخواهد کرد. با توجه به حوادث تروریستی اخیر شاید بتوان گفت این طرح پاشنه آشیل حزب کارگر در انتخابات پیش‌رو خواهد بود.

- بر خلاف حزب رقیب، حزب کارگر به برنامه اراسموس متعهد است که در آن دانشجویان کشورهای عضو برای انجام تحصیلات تکمیلی می‌توانند در بین کشورهای عضو اتحادیه تردد کنند و جابه‌جایی آنها بلامانع است. همچنین در این طرح امکان ورود دانشجویان خارج از اتحادیه به مرزهای اتحادیه اروپا با هدف ارتقای کیفیت منابع انسانی و توسعه ابتکارات و یافته‌های علمی میسر است، رویه‌ای که کاملا در تناقض با سیاست‌های حزب محافظه‌کار است.

- برقراری طرح تنفیذ قدرت در بین کشورهای اتحادیه اروپا که به موجب آن هر تنفیذ قدرتی که در بروکسل به تایید برسد، به‌صورت سیستمی به کشورها و نواحی منتقل می‌شود. این طرح نیز گرایش حزب کارگر به حفظ روابط در اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد.

حزب کارگر نیز همانند حزب محافظه‌کار به‌درستی نحوه مدیریت مهاجران بریتانیا و هزینه‌ای که حاضر به پرداخت برای خروج از اتحادیه اروپا است، را مشخص نکرده است. اما در مقایسه با حزب محافظه‌کار می‌توان پیش بینی کرد با توجه به رویه‌های پیش‌رو که همگی تمایل به حفظ روابط با کشورهای اتحادیه دارد، اصطکاک سیاست‌های این حزب در معادلات سیاسی و تجاری پیش‌رو، به مراتب کمتر از رقیب خود خواهد بود. فرمت مذاکره‌ای این حزب همان‌گونه که کوربین بیان می‌کند «با وجود جدیت در مذاکرات تهدیدی برای اروپا ایجاد نخواهیم کرد» این مذاکرات، ما همچنین مهر تاییدی بر ثبات بیشتر در منطقه در پی پیروزی این حزب دارد.

چارچوب احزاب لیبرال دموکرات و ملی اسکاتلند

در پایان به‌صورت خلاصه باید اشاره کرد که حزب لیبرال دموکرات از منتقدان اصلی خروج از اتحادیه اروپا وعده داده پس از برگزاری انتخابات باز هم بر موضع خود پافشاری خواهد کرد. موضعی که می ‌با پیشنهاد برگزاری زودهنگام انتخابات قبل از دور نهایی مذاکرات برگزیت که تا دو سال آینده به طول خواهد انجامید، سعی در تضعیف آن داشته است.

رهبر حزب ملی اسکاتلند که در چشم‌انداز بلندمدت خود تا سال ۲۰۲۵، قصد تشکیل دولت مستقل اسکاتلند را دارد، اظهار کرده که پس از انتخابات، در صورت کسب فرصت، نهایت تلاش خود را برای استقلال اسکاتلند خواهد کرد. او پس از برگزاری رفراندوم برگزیت خواهان برگزاری رفراندومی مستقل در اسکاتلند مبنی بر خروج از منطقه بریتانیا تا پیش از خروج نهایی بریتانیا از اتحادیه اروپاست. نیکولا استورجن خواهان حضور در بازار واحد اتحادیه اروپا و برخورداری کارگران عضو اتحادیه از خدمات سلامت ملی در خاک بریتانیا است. پس از پیروزی احتمالی حزب محافظه‌کار به‌نظر می‌رسد رفتار این کشور بیش از پیش زیر ذره‌بین دولت جدید قرار می‌گیرد، با وجود این‌که می ‌به‌صورت مستقیم از حمایت از این کشور پس از انتخابات خبر داده است.