به عبارت دقیق‌تر از ابتدای پاییز، فعالان بازار سرمایه چیزی بیشتر از اصلاح قیمت‎ها را تجربه کردند و به نوعی با یک ریزش مواجه شدند. امری که در نهایت زیان حدود ۶درصدی را در آذرماه (تاپایان روز چهارشنبه ۲۱آذر) ایجاد کرد و سبب شد تا از بازدهی بورس کاسته شود. به این ترتیب بازار سهام از ابتدای سال تا کنون، سودی معادل ۷۲درصد را به سرمایه‌گذاران اعطا کرد.

حال بازار سرمایه و فعالان این بازار به دنبال نقطه عطف قابل اتکایی هستند تا بتوانند دوباره شاهد بازگشت بازار به مدار مثبت باشند؛ طبق نظر کارشناسان برآیند مثبت گزارش‎های ۶ ماهه و انتظار برای گزارش ۹ ماهه مثبت شرکت‎های بورسی، تحولات نفتی و تصمیمات اخذ شده اخیر در اوپک و بهبود نسبی در بازارهای کالایی جهان می‌تواند از جمله عوامل تاثیرگذار در بازگشت بورس به مدار مثبت باشد. البته با پیش‌شرط عدم تحمیل ریسک سیستماتیک جدید، ‎پیش‎بینی بازگشت شاخص کل به قله‎های فتح شده‎ قبل دور از تصور نیست.

اما در این میان باید به این نکته توجه کرد که فضای سرمایه‌گذاری به شدت به متغیرهای محیطی و کلان روندهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وابسته است. به این ترتیب بدون اصلاح و بهبود همه ساختارها، قرارگیری در روند پایدار رونق و رشد دست یافتنی نبوده و تنها نوسانات مقطعی و ناپایدار در بورس شکل خواهد گرفت.

هدیه لطفی