بررسی‌ها نشان می‌دهد بارش‌های وسیع در روزهای ابتدایی سال جاری منجر به وقوع سیلاب و پیامدها و آسیب‌های ناشی از آن، به کشته شدن بیش از ۷۰ نفر از هموطنان و مصدوم شدن بالغ بر ۷۶۸ نفر دیگر منجر شده است. همچنین خسارت وارد شده به شهرها و روستاهای سیل‌زده، بالغ بر ۱۵۱هزار واحد مسکونی است که ۵۴ هزار واحد از این تعداد به‌طور کامل تخریب شده‌اند. در جریان گزارشی که هفته جاری از عامل بروز سیل اخیر در استان‌های کشور از سوی سازمان هواشناسی منتشر شد، مشخص شده است: «ورود سه سامانه جوی قوی در روزهای پایانی اسفند ماه ۹۷ و روزهای ابتدایی سال ۹۸ به کشور مهم‌ترین عامل ایجاد بارش شدید و بروز سیل در این استان‌ها است.» در این گزارش آمده است: «مطابق با آنچه سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از ۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین سال جاری سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که موجب سیلاب، آبگرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع شد.

سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق‌قلا وارد شد. سامانه دوم از ۴ تا ۶ فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل بارش باران و همچنین ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد. سامانه سوم از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جا گذاشت.» در بازه زمانی مذکور که معادل ۲۵ درصد بارش سال آبی کشور در این مدت تامین شده، بارش در مقایسه با مدت مشابه در آمار بلند مدت کشور (هفت درصد)، میزان قابل‌توجهی است. این گزارش می‌افزاید: «بیشترین میزان بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی و مازندران اتفاق افتاده است. از میان اطلاعات حدود ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی، بیشترین بارش مربوط به ایستگاه‌های کوهرنگ و چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و پس از آن در ایستگاه‌های رامیان و کلاله استان گلستان گزارش شده است.»

همچنین رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل‌و‌نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در این میان نکته مهم آن است که آیا با استفاده از مجموعه‌ای از روش‌های تاب‌آوری در شهر‌ها و ساختمان‌ها و عدم آسیب به طبیعت امکان کمتر بودن خسارات جانی و مالی ناشی از بروز پدیده وجود نداشت؟ درس عبرت اصلی از وقوع سیل اخیر در کشور چیست؟ چگونه می‌توان با بحران‌های پس از وقوع سیل مبارزه کرد؟ در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان این موضوع به بحث گذاشته شده است.