تا چند ماه پیش، بانک‌مرکزی آمریکا چندان نگران رشد نرخ تورم نبود؛ زیرا نرخ‌های بالای تورم را زودگذر تلقی می‌کرد؛ اما به‌تدریج ثابت شد که چنین نیست؛ در نتیجه بانک‌مرکزی برنامه‌هایی را برای مهار قیمت‌ها تدوین کرده است که می‌تواند به اقتصاد و بورس لطمه بزند.

شروع جنگ روسیه علیه اوکراین سبب رشد سریع‌تر قیمت انواع کالاها شده و حالا بانک‌مرکزی آمریکا مجبور است با سرعت، اقدامات فراگیری را برای مبارزه با تورم انجام دهد. این نهاد، بالا بردن نرخ‌های بهره را از ماه پیش شروع کرده و قصد دارد تا پایان سال در هر شش نشست سیاستگذاری خود، نرخ‌ها را حداقل ۲۵/ ۰‌درصد بالا ببرد.

شکی وجود ندارد که این اقدام به اقتصاد و بورس لطماتی وارد می‌کند. سرمایه‌گذاران درباره میزان رشد نرخ تورم و سرعت بالا رفتن نرخ‌های بهره در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ نگران هستند. ریسک اصلی این است که رکود رخ دهد. نکته دیگر این است که در دو سال اخیر، دولت و بانک مرکزی آمریکا میزان عظیمی از نقدینگی را به اقتصاد تزریق کردند تا اثرات همه‌گیری کرونا را خنثی کنند که این نقدینگی به رشد شدید شاخص‌های مالی منجر شده است.

بدون شک معکوس شدن سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی بر بورس فشار وارد می‌کند. سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی با ریسک‌های گوناگونی مواجه هستند و سوالات متعددی دارند که فعلا پاسخی برای آن وجود ندارد. در مطالب حاضر، به عوامل نگرانی سرمایه‌گذاران، افق بورس آمریکا، تحولاتی که در آینده بر بازارهای مالی تاثیر خواهد گذاشت و اثرات سیاست‌های دولت چین بر اقتصاد جهان اشاره شده است.